21:05 Får man finnar av choklad?

Ni är väldigt många som frågat oss på Blogresponse (och här i kommentarsfälten) om viss typ av mat kan leda till finnar. Så det ämnet tänkte jag ta upp i detta inlägget och förhoppningsvis få svar på en del av era frågor.

Kan choklad orsaka finnar?

Svar: JA. Det kan det. Men det är så himla individuellt! Jag vet att man överallt läser att man absolut inte kan få finnar av choklad, men enligt mig är det inte sant. Jag själv (och vissa människor i min omgivning som jag pratat med) upplever att vi får fler plitor och små blemmor när man smällt i sig en stor marabou. Det är ALLTID så för mig. Men sen kan jag ju inte säga att det är så för alla! För jag vet många som i min omgivning tycker tvärtom, de märker ingen skillnad på sin hy när de ätit choklad.
Varför finnar ger choklad är främst för att det innehåller mycket socker och fett = alltså inga nyttiga ingredienser.

Om du någon gång känt att du snart ger upp med din hy (du kanske har testat allaaaa produkter på marknaden, och gjort det mesta för en bättre hy men inget har hjälpt) så tänk om med kosten istället! Om vi mår bra på insidan och får i oss bra och nyttig mat, då syns det på utsidan. Om du får i dig mycket frukt, grönsaker och riktig mat (samt motionerar) kommer din hy bli friskare och se slätare ut. Du kommer också få en fin lyster! Speciellt om du också är nogrann med att dricka mycket vatten.
Jag vet att mjölkprodukter kan orsaka utslag som liknar finnar och blemmor i ansiktet. Så om du inte testat att dra ner på mjölkprodukterna (mjölk, ost, smör..), give it a try! Du har inget att förlora.

Nu uppmanar jag INGEN till att banta och aldrig mer äta onyttigt. Utan jag ger helt enkelt bara lite tips som jag vet har fungerat för mig! Hoppas ni tyckte om detta inlägget. Puss!

Kommentarer
Postat av: sanna

menar du verkligen ''kan finnar ge choklad?'' haha känns lite fel.. ;)

2012-05-29 @ 21:23:45
Postat av: Anonym

Hahahhahhah trött?

2012-05-29 @ 21:41:42
Postat av: Anonym

Hahahhahhah trött?

2012-05-29 @ 21:41:57
Postat av: Sarah

Hahahhaha ja finnar kan ge choklad!

2012-05-29 @ 22:12:07
Postat av: Pia

Hoppas att monstret till finne jag har på näsan kan ge mig extra mycket choklad då. XDD

2012-05-29 @ 22:17:33
Postat av: Ida

hihi, det är fortfarande kvar på ett ställe.. Men det var sött tyckte jag!

2012-05-30 @ 12:40:14
Postat av: Sanna

Har världens bästa tips när det gäller finnar, skippa vanlig ansiktskräm och smörj in dig med aloevera gel istället. Jag har väll aldrig haft några stora problem med finnar men då och då brukade det ploppa upp någon. Men nu har jag inte haft en enda på typ ett halvår och den enda förklaringen jag kan komma på är aloeveran :)

2012-05-30 @ 14:00:08
Postat av: Michan-Beauty by M

Det finns inga vetenskapliga bevis på att choklad ger finnas. Och får man finnar av choklad så får man det allt som oftast av mjölken chokladen innehåller.

Mjölk innehåller massa hormoner människans kropp inte är byggd för. Mjölken är till för kalvarna, ingen annan.

2012-05-30 @ 14:50:00
URL: http://beautybym.se
Postat av: Anonym

Fundera på när du smäller i dig en hel chokladkaka, ofta är det när hormonerna i kroppen inte är i balans...är det då hönan eller ägget som ger finnarna?

2012-05-31 @ 06:45:45
Postat av: Anonym

Märkte en ganska stor skillnad när jag slutade med de värsta som godis, chips, fika, snabbmat, såser, matlagningsgrädd osv. Dock blev hyn inte perfekt bara för jag ändrade kosten, får nog leva med halvtaskig hud

2012-05-31 @ 17:31:21
Postat av: Lina

alltså gejen är den att min bror har sjuukt mycket finnar, över hela bröstet och på ryggen och i ansiktet. Jag vet att han mår dåligt av det och han hatar dem. Han har verkligen provat ALLT, han har till och med fått utskrivet av läkaren jättestarka medel osv. men det funkar inte!? Jag har fått honom att prova några neutrogena produkter och han har haft dom i typ 2 veckor nu och det är ingen förbättring alls.

Han tränar väldigt mycket och äter nyttigt typ hela tiden!

Jag får lixom "skuld känslor" och tycker så sjukt synd om honom, vad ska jag göra? Snälla hjälp mig!

2012-05-31 @ 19:32:20
Postat av: Ida

Tack för att du är inderbar Dejana, verkligen så himla fin som person. Och vacker!



Men tänkte i alla fall informera om att anledningen (en av anledningarna) till att man får finnar av choklad är för att många, utan att tänka på det, tar sig i ansiktet medan man äter choklad. Alltså, kliar sig eller liknande och på så sätt får man "fettet" från chokladen i ansiktet vilket orsakar finnar.



Kramar från Ida i England :)

2012-06-03 @ 18:30:31
Postat av: Kajsa

Så rätt! Är så trött på människor som vägrar inse att det är olika från person till person. JAG får finnar av att äta choklad, men det betyder inte att jag menar att ALLA får det. Hatar när folk säger "men nej det är ju bara en myt", "det är bevisat att det inte är så", jag om någon vet väl bäst själv om jag får finnar utav det eller inte? Vem ljuger om nåt sånt? Åh idioti.

2012-06-05 @ 10:51:29
Postat av: Aloe Vera

Håller med! Jag åt en stor tobleronone, och dagen efter hade jag typ tre fler finnar! En annan grej, jag brukar bara få finnar i mitten av ansiktet men nu (efter chokladen) verkade de vilja hamna på mina kinder...?

2012-06-07 @ 17:04:10
Postat av: Johanna Gustafsson

2012-06-15 @ 20:59:55
URL: http://andreastigell.blogg.se/
Postat av: Johanna Gustafsson

Det är inte av själva chokladen man äter man får finnarna, utan t.ex om man äter en bit choklad och sen gnuggar sig i ansiktet och masserar in fett och onyttiga saker i ansiktet så kan det ploppa upp en och annan finne, det är iallafall vad jag vet!

Kram!

2012-06-15 @ 21:01:05
URL: http://johaannaagg.blogg.se/
Postat av: Mimmi

Efter detta inlägget började jag direkt bli nyttig med maten för att det känns som att jag har testat allt.. Och min hy har blivit SÅÅÅ mycket bättre! Jag har ändå bara hållt på i knappt en månad och verkligen varit stenhård! Förutom ett par ynka dagar som jag unnat mig på.. Jag vet inte om jag kommer fortsätta såhär hårt, men jag slutar absolut med chokladen påväg hem från skolan och bakningen på kvällen.. Mår så mycket bättre nu! Tack för inspirationen och en bra blogg!

2012-06-23 @ 17:31:29
URL: http://mimmiTB.devote.se/
Postat av: Frida Johansson

men hjälper inte frisk luft mot finnar också?

eller huden mår bättre. en dag så var jag inne HELA dagen och då fick jag en finne. skriv hjärna om det är sant..

2012-06-27 @ 15:48:12
URL: http://fridajohannson.blogg.se/
Postat av: Ida

Honung Honung Honung!!!!!



Har i nästan 1,5 års tid haft problem med acne. Har provat 8 olika märken ca 2 månader per sort för att verkligen ge det en chans. Men det har inte funkat. Så hörde jag på tåget att någon hade börjat med honom och acnen försvunnit. Och eftersom jag hade honung hemma så har jag testat en vecka nu. Acnen är borta!!! Snälla. Kan ni inte tipsa om detta? Vet att många har problem med just acne. Man tar lite honung i ansiktet och låter det sitta i 5-10 minuter på kvällen. Sen tvättar man bort med ljummet vatten. På morgonen räcker det att man använder honungen som Tvål! Kramkramkram.

2012-08-07 @ 13:59:34
Postat av: Emma

Om man har choklad på fingrarna och rör vid ansiktet kommer fett och sånt från chokladen och bakterier från händerna in i porerna vilket såklart kan orsaka finnar.



Frida Johansson: Sol har jag hört är bra för hyn, frisk luft har jag dock inte hört något om...

2012-08-12 @ 10:45:35
URL: http://mittlivsfotografi.blogg.se/

Kommentera inlägget här:



Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0