16:56 Svullet ögonlock


Det "normala" ögat:                                                           Det svullna ögat:


Japp, så här har jag sett ut i tre dagar nu, haha. Det dök verkligen upp från ingenstans! Hade ingenting på morgonen och på kvällen hade jag fått en röd liten boll på ögonlocket. Tänkte att "det går över imorgon", men istället var hela ögonlocket svullet när jag vaknade. Skolsköterskan tror att jag har fått inflammerade hårsäckar, vilket jag tror stämmer bra, för det gör SVINONT att ens nudda ögonfransarna på vänsterögat för tillfället. Svullnaden har dock gått ner ganska bra nu, men det gör fortfarande ont.
Någon av er som haft något liknande och har tips på vad jag ska göra?

Kommentarer
Postat av: behiye

det brukar försvinna med kallt vatten, men torka inte bort det utan låt det torka för sig själv!

2012-01-12 @ 17:05:27
URL: http://behiye.blogg.se/benny
Postat av: Matilda.

Hejsan! Det där kallas vaglar, och jag får sådär då & då. Jag har en salva mot det där, som är skit bra! Kolla på apoteket :)

2012-01-12 @ 17:05:56
Postat av: Michela

Ser ut som en början till vagel !

2012-01-12 @ 17:08:14
Postat av: Frida

Jag har också haft så, och som Matilda över sa, heter det vaglar/vagel, och jag vet hur ont det gör, jag kunde knappt öppna mitt ögonlock för att det gjorde så ont... Tyvärr vet jag inte vad du kan göra åt det :/

2012-01-12 @ 17:09:18
URL: http://fridaannas.blogg.se/
Postat av: johanna

Det är bara en vagel, den brukar gå över av sig själv efter ett par dagar, max en vecka, men unvik att peta i den med smutsiga händer :)

2012-01-12 @ 17:15:57
Postat av: Pernilla S

Kan vara en finne.. Har själv haft så några gånger. Testa peta mot vattenlinjen (den övre då det är där du har ont) så kan du kolla om du ser nån vit prick, precis som när man får vanliga finnar. Om du ser en kan du ta och dra lite lätt över den, då brukar de spricka. :) Äckligt men skönt när det försvinner :P Annars kanske det är en vagel, precis som de andra säger.

2012-01-12 @ 17:37:21
URL: http://pernillaha.blogspot.com
Postat av: Ronja

De hade jag förra veckan det gjorde as ont men det gick över efter några dar som tur vaaa;)

2012-01-12 @ 17:37:23
URL: http://ronjaarvidsson.blogg.se/
Postat av: Petra

Ta en bomullpad och sätt vatten på den sätt sedan i frysen.. sedan sätter du på ögat, det dämpar svullnaden och

är även skönt att ha om man har svullet öga!



prova kraaaaaaam!

2012-01-12 @ 17:38:31
Postat av: BEAUTY TOOLS

Ja det är förmodligen en vagel du har fått. Jag har fått så en gång och det gick över efter 2-3 dagar kanske :)

2012-01-12 @ 17:39:10
URL: http://beautytools.blogg.se/
Postat av: Caroline

Det är en vagel! Jag ser precis likadan ut när jag får en sådan. Det tar ett par dagar och sen försvinner den av sig själv :) kram!

2012-01-12 @ 17:51:55
Postat av: fanny

säger som de andra, antagligen en vagel jag brukar försöka dutta på titri oil lite försiktigt, bra mot typ allt. dock inte i ögonen hehe

2012-01-12 @ 17:54:10
URL: http://fannyelina.blogg.se/
Postat av: sofia

jag tror det det där är en vagel. Krya på dig!

2012-01-12 @ 18:16:07
URL: http://sofiaenilsson.blogg.se/
Postat av: Elin

Vet inte om detta funkar på en sådan svullnad, men att lägga något kallt över ögonlocken, ex. gurka funkar bra. Det kanske inte går bort på en inflamation som du fått, men det funkar annars. Prova, det kanske känns bättre i alla fall! plus att det är skönt att ha kalla gurkor på svullnade ögon. Tro mig!

2012-01-12 @ 18:24:19
Postat av: Jennifer på Fashioncut

Hade ett liknande som i slutändan berodde på att jag hade en finne under fransraden på överlocket om man kan säga så! När finnen försvann så försvann svullnaden :)

2012-01-12 @ 18:35:35
URL: http://fashioncut.blogg.se/
Postat av: Emelie

Jag har haft sådär några gånger, och det gör verkligen SVINONT precis som du säger så jag lider på riktigt med dig!

Första gången så fick jag en salva av en läkare att lägga inne i ögat för den läkaren sa att jag fått inflammerade hårsäckar.

Salvan var dock väldigt obehaglig att använda tycker jag, just för att man ser så suddigt och det känns obehagligt när det är massa kladd i ögat.

Men sedan andra/tredje gången jag fick en sån där svullnad så åkte jag till en annan läkare, då salvan var slut, och den läkaren kollade i mitt öga och upptäckte "en vit prick" på en del av själva svullnaden, så hon tryckte på den och det kom ut lite vätska.

Sen var den borta haha.



Kanske blev lite rörigt nu, men hoppas du förstår (A)

2012-01-12 @ 19:28:47
Postat av: BästaBloggenNågonsin!

Joo det är en vagel min kompis hade det och hon var tvungen att operera bort det faktiskt, men vet inte hur man ska göra i din situation? men hoppas det blir bättre i alla fall :(

2012-01-12 @ 19:44:38
Postat av: Fanny

Mitt öga var också svullet, var kanske .. dryga en vecka sedan. Och svullnaden på ögonlocket övergick sedan till att självaste ögat började göra ont, och fick ögoninflamation :/ Hoppas det inte händer dig. cya

2012-01-12 @ 19:46:54
Postat av: Nora

Jag har varit svullen under ögat men det gick över på en natt.. Hoppas att det försvinner snart och inte blir något allvarigt! :)

2012-01-12 @ 20:18:04
URL: http://noraautumn.blogg.se/
Postat av: Linnea

Hej! Jo det serum som en vagel... Har haft det och det kmr nog gå över:)

2012-01-12 @ 20:20:37
Postat av: sanna

jag har haft exakt samma sak, otroligt jobbigt är det! :( jag använde kallt vatten och strök det lite över ögonlocket, och sen låter det vila utan smink osv. det hjälpte för mig iallafall! :) kram!

2012-01-12 @ 20:55:50
Postat av: sanna

jag har haft exakt samma sak, otroligt jobbigt är det! :( jag använde kallt vatten och strök det lite över ögonlocket, och sen låter det vila utan smink osv. det hjälpte för mig iallafall! :) kram!

2012-01-12 @ 20:58:42
Postat av: Emilia

Jag har haft en sådan, men mycket värre! Hade var under hela ögonlocket och det gjorde svinont! kunde inte öppna ögat, var för stort ögonlock och för mycket var i :( Förstår att du har ont!! Fick äta pencilin och ha pencilin salva i ögat. Så om det inte går över. Gå till vårdcentralen och fixa sådan salva. Det lenar i ögat och gör inte så ont! :)

2012-01-12 @ 21:47:00
URL: http://ehrencronas.blogg.se/
Postat av: malin

ja hade sådär förut, & då sa läkaren att ja hade en vagel på insidan av ögonlocket. så fick penicillin att käka, sen gick de bort efter 1 dag!

2012-01-12 @ 21:49:32
URL: http://tovamalin.blogg.se/
Postat av: Malin (malinsplats.blogg.se)

Men gud va läskigt! Har aldrig haft så, men skulle inte bli förvånad fall jag fick så, allt sånt händer mig. Har alltid torra händer och elektriskt hår på vintern, skär mig alltid när jag rakar benen (har flera ärr på benen, bra där!), biter mig i fingrarna när jag äter macka (haha vet inte hur jag lyckas?) och en massa andra konstiga saker, hoppas det går bättre för dig! Kram! =)

2012-01-12 @ 21:50:03
URL: http://malinsplats.blogg.se/
Postat av: Johanna

Det ser ut som att det är en vagel. Läs mer här :) http://www.vardguiden.se/Sjukdomar-och-rad/Omraden/Sjukdomar-och-besvar/Vagel/

2012-01-12 @ 22:16:46
Postat av: amanda

Usch sån har jag också haft dock inte lika stor, riktigt irriterande. Försvann efter några dagar :)

2012-01-12 @ 22:48:32
Postat av: Caroline

Jag får sådär då och då och det är inte någon vagel för mig utan det är att jag blivit lite torr, speciellt på vintern så om man köper en bra ögoncreme så blir allt bra igen och svullnaden går ner :)

2012-01-12 @ 23:03:56
Postat av: amanda

Aj :/



Skulle någon av er kunna göra en sådan där jättefärgglad sminkning? Nu kommer jag inte ihåg vad det heter bara för det, men ni lade ut någon video från youtube på bloggen för ganska länge sedan. Skulle bli superglad! :)

2012-01-12 @ 23:47:53
Postat av: Anonym

Besök läkaren

2012-01-13 @ 00:33:57
Postat av: Linn

Hej det är en vagel som du har. Men det som är så lustigt det är att jag också har en vagel nu.

2012-01-13 @ 06:47:40
Postat av: Louise

Hejsan det du har kallas vagel. Den brukar komma vid förkylningar eller om du är sjuk. En dag hade jag 2 stora vaglar på ögonen när jag vaknade och kunnde knappt öppna ögen.. men det du kan göra är att skölja ögat men saltbad i en litten kopp som man får med. Det kan du köpa på apoteket. Du kan också koka upp lite vatten i en kastrull och ta ett litet glögg glas eller någon liten kopp och hälla upp vattnet i koppen och skölja ögat. Du ta glöggglaset mot ögat och blinka i vattnet. Det kan dock svida lite, men det får man stå ut med ;) men det gör det inte med saltbadet. Aja så gör du såhär typ 2-3 grr om dagen, för att det är viktigt att hålla ögat rent. Annars kan det spridas till anndra ögat eller bli så illa på det du har att du inte kan öppna ögat sedan! Hopppas du förstår. Kram Louise :)

2012-01-13 @ 08:09:48
Postat av: Carro

Oj, stackars dig! Verkar göra rätt ont.. :/

2012-01-13 @ 15:14:45
URL: http://livetenligtcarro.blogg.se/
Postat av: Carro

Oj, stackars dig! Verkar göra rätt ont.. :/

2012-01-13 @ 15:16:17
URL: http://livetenligtcarro.blogg.se/
Postat av: Ellen ♥

ajaj! stackars stackars dig!

Men det kanske är en vagel?

det kan ju självklart vara dina ögonfransar men när jag fick en vagel såg det ut så, och fyyy vad det gör ont.. ;|

hoppas att det snart går över i alla fall :)

kramar

//ellen ♥

2012-01-13 @ 15:50:48
URL: http://mollani.blogg.se/
Postat av: Tova

Jag har haft så! Det jag hade (som det ser ut att du också har) var, som alla har sagt: en vagel. Världens äckligaste ord förresten, men aja! Ett tips är att inte ha NÅGRA produkter på. ALLS. Skölj istället med ljummet vatten morgon och kväll och låt kroppen sköta resten! ;) Då går det över på ett till två dygn. Tro mig, det gör susen! =D



Hoppas det hjälper! Kram!

2012-01-13 @ 17:27:23
URL: http://ateenagecrime.devote.se
Postat av: Tova

Juste! Glömde säga att jag lider med dig. För jag har också en sådan svullnad/vagel just nu... Får det titt som sätt. Inte kul =/

2012-01-13 @ 17:30:46
URL: http://ateenagecrime.devote.se
Postat av: emma

stackare! hoppas det försvinner snart :)



kika in på min blogg för fler skönhetstips och annat som har med smink att göra :)

2012-01-13 @ 17:36:51
URL: http://makeupisglam.blogg.se/
Postat av: Kajsanova ♛

Det där skulle kunna vara början av en vagel (som många andra nämnt här). Det kommer gå över av sig självt. Och ja, det gör ont som fasen! AKTA NOGA med att inte använda mascara under den här perioden, eller några andra produkter för del delen heller med tanke på att då kommer det bakterier i produkten som du sedan använder på nästa öga. Ja, du kan ju själv lista ut konsekvenserna, hehe! Men som sagt, om det är en vagel, så kommer det gå över inom en vecka! :)

2012-01-13 @ 18:05:56
URL: http://kajsanova.devote.se
Postat av: Julia

Du är exakt lika söt ändå! Hade så nästan hela tiden när jag var liten men lika söt ändå! Kram!

2012-01-13 @ 19:50:37
URL: http://gleemee.blogg.se/
Postat av: Anonym

det kan ju vara en vagel, min kompis har en nu och det ser typ ut så.

2012-01-13 @ 21:09:13
Postat av: Josefin

Mitt tips är att inte sminka dig. Om det inte går över på några dagar ska du uppsöka läkare. Har haft liknade "böld" när jag var 12-13år. Det resulterade i en ögoninflamation, vilket inte är det roligaste man kan ha!

2012-01-14 @ 01:33:41
URL: http://twitter.com/#!/jelversson
Postat av: Anna

Jag har haft likadant och allt ja gjorde va att (haha de måste man ju ? xd) inte sminka mina ögon och försöka att lägga nått kallt på de , min svullnad gick över efter nån vecka men de kan va olika för andra =)

2012-01-14 @ 14:41:59
URL: http://annaofc.blogspot.com
Postat av: Elin <3

Det kan funka med att ta antingen gurka eller en våt bomullspad på ögonlocket ! :)

Min mamma brukar få sånna o de hjälper bra för henne !

KRAM! <3

PS: ÄLSKAR DIN BLOGG!

2012-01-14 @ 17:42:00
Postat av: Anonym

Det är nog en vagel & om du smörjer på lite fet kräm eller vaselin så brukar den försvinna snabbare. Annars låter man det bara vara :) Sånt kommer & går hela tiden helt utan anledning ;)

2012-01-14 @ 18:53:40
Postat av: evelina

om man inte har tjocka ögonbryn och as ful form har du något tips på vad jag kan göra :) helst svar i video:)

2012-01-14 @ 21:47:18
Postat av: Caroline

Det kan funka med att ta en bomullstuss som man blött ner och dutta försiktigt på ögat. Det där är en vagel och har hänt mig tre gånger.

2012-01-17 @ 16:00:32
URL: http://thelifeofcarrie.blogg.se/
Postat av: fia

Badda med bomull o varmtvatten så läker den fortare o gör mindre ont:) använd INTE ögonsmink o krämer förens den går över helt!

2012-01-17 @ 16:30:28
Postat av: rebecka

har haft detta själv, det är en vagel. det tar ett tag innan den försvinner. skulle rekomendera att åka till läkaren och få antibiotika!

kram :)

2012-01-18 @ 14:44:44
Postat av: Matildaa

Det är en vagel, och jag bruka badda ögat med saltvatten. de hjälper (:

2012-01-20 @ 16:50:46
URL: http://epicguurl.blogg.se/
Postat av: mb

jag hade så i ett HALVÅR. haha så sjuuuukt jobbigt. det gjorde inte ont, men det var ju inte direkt snyggt och jag ville inte använda mascara för att inte irritera ögat ännu mer. jag gick till en doktor som sa att man inte brukar göra något åt det utan att kroppen ska ta hand om det själv. men det tog ju ett jävla tag.

2012-01-21 @ 18:50:31
Postat av: Karin

Det ser (som de flesta andra redan påpekat) ut som en ordentlig vagel. Hoppas du blivit av med den vid det här laget! Jag hade oturen att få en lika stor vagel dagen innan studentbalen :/ och jag fick dras med min i drygt 2 år! HELT SJUKT!

Jag bloggade till och med om vår 2års dag ;) länk: http://karinklottrar.blogg.se/2011/may/2-ars-dag.html

2012-01-22 @ 14:24:34
URL: http://karinklottrar.blogg.se/
Postat av: Moa

Det är en vagel, om du har sminkat dig med en maskara medans att du har vageln bör du kasta den.

2012-01-26 @ 17:21:26
URL: http://www.moaokadas.se
Postat av: Anonym

Det är säkert en vagel sök upp de på 1177 där de sår lite om de men jag har haft de de gick över efter 2 veckor men byt mascara så de inte händer igen

2015-02-11 @ 21:46:59

Kommentera inlägget här:



Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0