19:52 Hårboost med...järn?

I detta inlägget tänkte jag bara tipsa om vikten av att få i sig järn (och zink). Min frisör kunde se på mitt hår, utan att jag nämnde någonting, att jag hade järnbrist. Hur? Hon drog ut ett av hårstråna som avslöjade det och det såg nästan dött ut och urkramat på färg. Inte grått, men...färglöst och supertunt helt enkelt. Det förklarar också varför jag varit så otroligt trött på senaste tiden (en bieffekt av järnbrist). Det kan inte gå en enda dag utan att jag somnar någon timma på eftermiddagen...någon som känner igen sig eller?
 
När jag kom hem från frisören började jag googla på kost som innehåller mycket järn och zink (ofta finns dessa i samma livsmedel och zink hjälper kroppen att ta upp järn bättre) och till min stora lycka fanns en del alternativ som jag verkligen tycker om.
 
Torkade aprikoser. Bild från plushalsa.se
Jag personligen gillar verkligen torkade aprikoser, men jag vet att inte alla gör det. Jag tycker alltid att de första två smakar lite...sådär, men när jag stoppat i mig några stycken känner jag sötman och godheten. Tycker man inte om att äta torkade aprikoser i bare kan man baka in det i hackad form i bröd till exempel. Supergott!

Fullkornsprodukter. Bilder från vitaminsidan.se, aftonbladet.se och arla.se
Jag är en person som föredrar fullkornsprodukter i nästan alla lägen. Fullkornsflingor, fullkornsbröd och havregryn är sådant som jag äter ofta och verkligen tycker om. Fullkornspasta tycker jag inte om lika mycket som vanlig pasta där emot, men det är ju olika för alla. Fullkorn är bra för mycket, inte bara håret, så försök att äta det oftare.
 
 
Nötter. Bild från lchf.se
Tyvärr är ju nötter någonting inte alla tål, men tål du inte jordnötter: satsa på andra nötter eller mandlar. Jag personligen tycker inte om jordnötter supermycket, men cashewnötter, valnötter, mandlar och pistagenötter är hur gott som helst tycker jag. Love it! Nötter blir enligt mig ännu godare när man rostar dem i ugn (googla), men även i frukostskålen med yoghurt och müsli. Nyttiga snacks som dessutom är bra för håret är väl alltid bra?
 
Kött. Bild från vitaminsidan.se
HUR GOTT ser inte detta ut på en skala? Kött är rikt på zink och därför bra för både upptagandet av järn, men också hud, hår och naglar. Jag personligen gillar faktiskt inte kött speciellt mycket. Om det är en sås eller gryta med kött i hamnar det oftast vid sidan av tallriken och såsen äts upp. De få sakerna jag gillar inom köttkategorin är dock mums filibaba för mig: en stek som ovan, kycklingvingar, rena kycklingfileer, kalkon...kan inte heller leva utan fisk och skaldjur, men det är ju en annan kategori.
 
Mjölkprodukter. Bild från shapemeup.se
Mjölk, ost, smör, fil, yoghurt...jag kan inte leva utan det. Vad är en morgon utan antingen mjölk, ost, smör eller yoghurt? Värdelös, haha. Mjölkprodukter är rika på zink som är bra för upptagandet av järn. Både zink och järn är bra för hud, hår och naglar. Överkonsumering kan dock ge motsatt effekt, precis som med allt annat.

Vill du läsa mer om mat med järn och vad det är bra för: klicka här och vill du läsa mer om mat med zink och vad det är bra för: klicka här. Smaklig hårtid! (Klyftigt Dejana! Haha...)

Kommentarer
Postat av: Selma

Hej, dejana! Bra inlägg!
Och ditt skämt mot slutet var faktiskt en aning roligt! xD
Dock blev det lite förvirrande när jag läste att du skrivit järn två gånger mot slutet! Tror nog du menar zink den andra gången då länken leder till sidan om zink. :)

Hugs! <3

Svar: Tack så mycket. Kul att du gillar det. :)
Absolut! Tack för rättningen! Kramar. :) /Dejana.
Beautyfreaks

2012-12-03 @ 20:28:23
Postat av: [email protected]

JÄTTEBRA TIPS, JÄTTEBRA BLOGG!

2012-12-03 @ 21:34:28
URL: http://beautyyandabeat.devote.se
Postat av: Anonym

Persilja och blodpudding!:-)

2012-12-03 @ 22:01:57
Postat av: Katti

Hej!

Bra tips! Själv har jag hört att C-vitamin hjälper kroppen att ta upp järn, medan kalcium försvårar kroppens järnupptag.

När jag led av järnbrist under min graviditet åt jag järntabletter och barnmorskan påpekade noga att jag inte skulle ta dem samtidigt som jag drack mjölk eller åt yoghurt osv. Däremot var det bra om jag svalde ner dem med juice.

2012-12-04 @ 13:41:27
Postat av: Ellinor

Jag har haft järnbrist i flera år, det bästa att göra är faktiskt att be doktorn att skriva ut recept på järntabletter. De är guld värda! Speciellt på vinterhalvåret när man är som mest trött.

2012-12-04 @ 15:57:47
URL: http://mmorriiis.devote.se
Postat av: Lisa

Hej Dejana! Ville bara berätta att om du äter något med mycket järn i så ska du absolut inte dricka mjölk! Det försämrar hur järnet går in i blodet. Istället ska du dricka juice tex apelsinjuice! Så drick juice till mat med mycket järn i!

2012-12-05 @ 22:01:02
URL: http://lisajennifersandra.blogg.se
Postat av: Video?

Hej vrf gör du ingen video jag bara längtar snälla svara!!!! :)

2012-12-09 @ 20:56:03
Postat av: Emma

Hej Dejana! Jag värkligen älskar dina inlägg :) (louises också) jag blir så glad när du har skrivit ett nytt inlägg:) du behöver inte uppdatera varje dag för vi förstår det. (Jag) jag ville bara säga tack för alla bra inlägg. man lär sig mycket av dom! Du är bäst kram! :)

2012-12-11 @ 21:41:25
Postat av: Linn

Jag har bara en fråga.. Om man typ äter såna här pillar för att naglarna och håret ska växa. Växer typ håret på benen också då haha? Konstig fråga vet men aja

2012-12-12 @ 18:29:40
Postat av: Amanda Eriksson

Niferex- järntabletter ta helst ihop med t.ex juice ( nån form av c-vitaminer) för att de ska ta upp så mycket av järnet som möjligt. Mina järndepåer låg nästan på 0 när jag fick reda på att jag hade järnbrist o dessa hjälpte super bra, tog en om dagen, och nu är jag jäkligt mycket piggare och klarar av att koncentrera mig vilket var ett stort problem tidigare.

2012-12-27 @ 22:21:26
URL: http://thefashionist.bubbleroom.se
Postat av: Sara

vill bara inflika att när man köper torkade aprikoser ska man ta de bruna och inte de färgglada på bilder, är de orange till färgen är det massor av socker tillsatt, vilket kanske inte är så kul att få i sig (såvida man inte är medveten om det förstås)

2012-12-30 @ 17:18:39
URL: http://eyedust.blogg.se/

Kommentera inlägget här:



Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0