15:15 TIPS: Bekämpa finnarna!

Många av er har bett om tips att bekämpa finnar! Jag har länge spånat på detta ämne och tänker i detta inlägget dela med mig av mina egna erfarenheter osv. Lets go!
  • Försök att dricka mycket vatten. Ja, jag vet.. det är en sån sak man får höra hela tiden men slutar tro på till slut. Men genom att dricka vatten sköljer du rent kroppen inneifrån. Det låter ju ganska logiskt? Alltså kommer det till slut synas utanpå också.
  • Försök att byta din handduk som du torkar ansiktet med ofta. Oftare än vad du tror! Om du vill vara riktigt nogrann med att inga bakterier ska frodas i ditt ansikte kan du pröva att försiktigt torka rent ansiktet med hushållspapper ett tag.
  • Byt örngottet så ofta du kan också! När man ligger och sover gosar man vanligtvis in ansiktet i kudden och rester av smink börjar samlas där. Det är en enkel sak att komma ihåg men som gör stor skillnad.
  • Försök att hålla alla sötsaker till bara en dag i veckan (och då menar jag godis, choklad osv..). Det finns inga direkta studier på att kosten skulle påverka hyn men jag och många andra märker ändå skillnad. Socker KAN öka risken för inflammation i huden. Om du är den som inte märker någon skillnad så kan du skita i den här regeln, haha.
  • Alkhohol och rökning är big NO NO's för hyn.
  • Försök att sätta bak håret från ansiktet när du tränar, för svett + hår + eventuella hårprodukter är ingen rolig kombination för en fetare hudtyp.
Skaffa bra rengöringsprodukter som passar just DIG! Här tipsar jag om mina favoriter:

Dessa "Anti-blemish Solutions"-produkter från Clinique är g r y m m a och det har jag tyckt sen ungefär 2 år tillbaka. Du kan bli lite torr och fnasig i början, men det lär avta med tiden. Annars är de riktiga finnbekämpare! På Kicks.se kan man beställa hem ett "prov-kit" som ändå räcker ett ganska bra tag (2-3 mån).
Klicka här för att komma dit.

Hudvårdsprodukter är så individuellt och svårt att tipsa om. Men några produkter jag inte vill rekommendera är Proactiv's. De gjorde min hy torr och röd men finnarna försvann inte för det. Jag vet att de fungerat för andra precis i början men att effekten avtagit med tiden. Så jag råder er att inte slösa 500 spänn på dessa skitprodukter!
Ett annat tips när det kommer till att köpa produkter till hyn är att betala lite mer och få kvalité istället för kvantitet. Det är ändå din hy det handlar om, och den är viktig att ta hand om på bästa möjliga sätt! Och tro mig, det är värt det i slutändan.
Har du stora problem med finnar råder jag dig att gå till en läkare, eller till din skolsköterska. De kan skriva ut starkare krämer som oftast ger väldigt bra effekt. 

Hoppas ni tyckte om detta inlägget och fick några bra tips. Ni får gärna lämna era tips här nere i kommentarsfältet så att vi alla kan ta del av de också! Puss.


Kommentarer
Postat av: Julia

Jättebra tips! Även fast det inte finns några studier på att kosten skulle påverka hyn, tror jag ändå att det är en viktig del. Man är vad man äter som man brukar säga.

2011-09-17 @ 15:39:21
Postat av: Caroline & Ronja ||Foto||

tack :)

2011-09-17 @ 16:27:46
URL: http://kamerablixtrar.blogg.se/
Postat av: clara

Asså du säger att hudvårdsprodukter är väldigt individuellt, vilket det är, och du borde därför inte säga att man inte borde köpa proactiv bara för att det inte funkar för dig, det betyder ju definitivt inte att det inte kommer funka för någon annan med annan hudtyp. Du påpekar också att det är dyrt, men lite längre ner har du skrivit att man borde köpa lite dyrare produkter då det är lite bättre kvalité på dom. Men alla dina produkter från clinique kostar nog minst lika mycket som proactiv, eller?

Det är absolut inte meningen att det här ska låta som en massa kritik eller liknande, men jag tyckte att du sa emot dig själv lite.

2011-09-17 @ 16:31:22
Postat av: SANNA

Hej tjejen! :)

Vad händer hos dig?



Kram

2011-09-17 @ 16:35:14
URL: http://sannaakarin.blogg.se/
Postat av: alice

Jag har en fråga som jag jätte gärna skulle vilja ha svar på. Det är så att jag alltid har haft jätte tjockt hår. Men sen en tid tillbaka (ca ett halv år), så har jag börjat tappa jättemycket hår. Hårstråna bara lossnar, typ.. Och nu är mitt hår typ hälften så tjockt som det var innan. Och grejen är den att jag borstar nästan aldrig mitt hår, så jag vet inte vad det är som gör att det lossnar. Och nu till min fråga, vet ni vad det kan bero på? Skulle vara jätte tacksam om ni kunde svara. Älskar er blogg! ;)

2011-09-17 @ 17:14:22
Postat av: Louise

Clara: Jo, det är sant. Ja sa nog emot mig själv lite haha. Jag delar med mig av mina EGNA erfarenheter i detta inlägget och för mig funkade inte Proactiv men Clinique funkar super. 130 för ett startkit som håller så pass länge är inte så dyrt, i mina ögon. Men men.

Och JAG tycker att man ska lägga ner lite mer pengar på hudvård istället på en massa smink för att täcka över skavanker man kan fixa med hudvård, haha.. det lät komplicerat men jag tror du fattar.

2011-09-17 @ 17:47:00
URL: http://beautyfreaks.blogg.se/
Postat av: Sofia

Startkittet från clinique kostar inte 130, det ligger runt 300 :) eller ja när jag köpte för en månad sen var det vad jag fick betala.

2011-09-17 @ 20:16:48
URL: http://Sooph.devote.se
Postat av: Anna

Jag skulle verkligen vilja slå fast vid detta med att uppsöka läkare för alla som lider av acne eller finnar över huvudtaget. Jag har haft stora problem med min hy sen jag var 14, är idag 24. Det största problemet jag har haft med hyn är att jag får som stora knölar och oavsett hur mkt jag har försökt klämt på dessa så kommer det inget annat än genomskinlig vätska. Jag fick först utskrivet en kräm samt antibiotika (Tetralysal) men eftersom jag även lider av IBS klarade inte min mage av antibiotikan (fick så ont så jag trodde jag skulle dö av första kapseln jag tog) så jag fick istället en annan salva utskriven: Duac och jag har (peppar peppar) inte haft en enda knöl sen i januari i år då jag började med den och jag brukar annars ha minst en knöl i ansiktet jämt. Detta har alltså hjälpt mig något otroligt. Jag trodde inte jag skulle få någon hjälp då man hör så många ggr att dem skickar inte remisser för vad som helst och även om man får någon remiss så hjälper sällan det dem ordinerar heller. Men detta har alltså hjälpt mig något enormt och min hy känns allmänt mycket bättre :)Så uppsök absolut läkare om du lider av acne eller dylikt.

2011-09-17 @ 23:51:17
URL: http://annaninilea.blogg.se/
Postat av: viktoria

Jag älskar när du bloggar om hur man bekämpar finnar!

2011-09-18 @ 16:39:38
URL: http://www.beautystyyle.bloggplatsen.se
Postat av: Malin

Om man har mycket finnar och inget verkar hjälpa (inte ens läkarnas receptbelagda krämer eller antibiotika) kan jag tipsa om ett p-piller, Diane, som med hjälp av hormoner tar bort finnarna. Jag har ätit Diane i många år och varje gång jag slutar kommer finnarna tillbaka, har provat massa annat men detta är det enda som fungerar. Så länge jag äter Diane har jag helt perfekt hy. Fråga din läkare!

2011-09-30 @ 18:07:06

Kommentera inlägget här:



Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0