18:32 Allt du behöver för en komplett neccessär!

Har fått massor med frågor om inte jag kan skriva vad jag tycker är de viktigaste produkterna att ha i sin neccessär om man är "nybörjare" när det kommer till smink. Visst kan jag det! Jag tog verkligen med ALLT jag tycker att man behöver för att vara helt komplett, men man kan självklart börja med att köpa de sakerna man själv tycker är nödvändigast och sedan köpa en produkt då och då i efterhand.

Louise skrev ett sådant här inlägg för några månader sedan, så om ni missade det och vill läsa vad just hon tycker är viktigast: klicka HÄR!


Jag syftar inte på exakt de produkterna som är på bilden, utan produkterna i sig - t. ex: mascara, puder, foundation osv. INTE just exakt det märket osv. som är på bilden, men självklart är alla dessa produkter sådana jag använder och tycker om!



1. En bra concealer! En concealer är typ mitt enda "måste" i min egna neccessär. Detta är "Cover All Mix" från Make Up Store och den är himla bra pga. att den har tre färger. En för varje område! Rött täcker mörka ringar under ögonen, gult täcker finnar och andra röda partier och den hudfärgade kan man använda som highlighter eller för att neutralicera de andra färgerna. Concealer-borsten är från det lilla borstsetet från EcoTools.


2. Foundation. Detta är en sådan grej som man själv får avgöra om man behöver eller inte. Har man inga finnar eller röda partier i ansiktet - varför packa på foundation? Det är dock grundläggande basprodukt som är bra och ha. Se till att köpa en foundation som inte täpper till porerna för att slippa finnar ("MaxFactors Xperience Foundation" eller "Maybellines Pure Liquid Mineral Foundation" som är på bilden). Är du osäker på vilken färg du behöver - fråga personalen i butiken eller applicera lite på käkbenet och gå ut för att se hur färgen ser ut och matchar din hals i dagsljus.



3. Ett mattgörande puder. Ett puder applicerar man över sin foundation för att "sätta" den så att den sitter på plats hela dagen och håller sig matt. Jag föredrar semi-transparenta puder eftersom man då inte behöver oroa sig för om det är fel färg osv. Detta är "IsaDoras Velvet Touch Compact Powder" som är superlent på huden och håller ansiktet matt under dagen riktigt bra faktiskt. Puderborsten är också från det lilla borstsetet från EcoTools.


4. Bronzer ELLER rouge. Här är det upp till en själv vad man föredrar eller så använder man båda. Med en bronzer/solpuder kan du både skulpturera ansiktet (←länk till video) och ge ditt ansikte en solkysst look, medan du med ett rouge får fint rosiga kinder och ett piggt intryck. Bronzern på bilden är "MaxFactors Bronzing Powder" i färgen 01 Golden och rouget är "Deborahs Natural Effect Blush" i färgen 03 Peach. Borsten är från ett borstset från eleven.se som tyvärr inte säljs längre.



5. En liten ögonskuggspalett. Att köpa en liten palett med 3-4 färger är super! I en nybörjares neccessär rekomenderar jag en liten palett med neutrala färger som beige och brunt. Då har man allt man behöver för både dag- och kvällstid! Detta är "IsaDoras Eye Shadow Quartet" i färgen 44 Muddy Nudes. De enda ögonskuggsborstarna man behöver är en fluffig borste för att sudda kanter fint och en lite mindre, kompakt borste för att applicera skugga på locket. De behöver inte vara dyra! Den fluffiga på bilden är från H&M och den med svart skaft från Lindex.



6. En svart och en hudfärgad kajalpenna. Jag hade lika väl kunnat skriva en vit kajalpenna, men en hudfärgad ser naturligare ut så jag föredrar det. Har man en svart och en vit/hudfärgad kajalpenna så kan man göra mycket! Den ljusa applicerar man på vattenlinjen för att få ögonen att se större och piggare ut och den svarta kan man applicera både på vattenlinjen och på övre fransraden för en sotigare blick och vackert inramade ögon. Den svarta kajalpennan är från Kubiss (finns på Gekås/Ullared) och den hudfärgade är "IsaDoras Inliner Kajal" i färgen 56 Blonde. Båda är grymma!


7. En bra mascara! Om det finns ett till "måste" i en neccessär så är det en mascara. Mascaror applicerar man på ögonfransarna för att få dem mörkare, längre och fylligare. Mascara är en sådan sak som gör stor skillnad. Ögonen ser större ut och man får en flörtigare blick pga. de längre fransarna. Detta är "MaxFactor False Lash Effect FUSION mascara" i färgen Black.
Hoppas ni gillade detta inlägget! Nu MÅSTE jag plugga för detta tog myyyycket längre tid än planerat..haha.

Kommentarer
Postat av: Cecilia

toppen inlägg, riktigt bra så att alla förstår det :)

"gör tummen upp"

2011-10-12 @ 19:03:34
URL: http://rocklifeaway.blogg.se/
Postat av: hanna panna

Detta var det bästa inlägget någonsin på länge.

:)

10/10 *

2011-10-12 @ 19:07:49
URL: http://haanapanna.blogg.se/
Postat av: amanda

Jätte bra inlägg :)

2011-10-12 @ 19:16:42
Postat av: nellie

Lite angående de där med concealer.. Jag läser stylist på db och där har vi lärt oss att man ska applicera en grönaktig färg på finnar och röda partier eftersom grönt motsvarar rött, och gult under ögonen eftersom de motsvarar lila :)

2011-10-12 @ 19:26:00
URL: http://nelliiej.blogg.se/
Postat av: Tatjana

Ett jättebra inlägg, men eftersom att det finns vissa som har en dålig hy som t.ex. att man har finnar och porer, kan inte du/ni rekomendera någon bra podukt som får bort dom snabbt men som ändå är bra för huden? Jätte tacksam om ni svarar! :)

2011-10-12 @ 19:44:33
URL: http://taatjanas.blogg.se/
Postat av: Carros Beauty

Bra inlägg!

Vi verkar ha samma smak när det kommer till smink, jag tycker om alla de produkter du nämnde i det här inlägget :D

2011-10-12 @ 21:27:26
URL: http://carrosbeauty.blogg.se/
Postat av: Cyt

Superbra inlägg!

2011-10-12 @ 21:31:46
URL: http://Lennhammer.wordpress.com
Postat av: nelly & emelie

Till er båda:

Jag såg att i ett av era månadens favoriter-videos så hade ni ett läppbasam i en rund burk. Jag har sett det på åhlen och jag har tänkt att köpa det men det har aldrig hänt. Jag bor typiskt nog 3h från närmaste shopping stad så ett bra tips vore om du vet vars/om det går att beställ någonstans. Skulle du också kunna länka videon om du kommer på vilken det är :P

Sedan har jag några frågor:

Vad gör en ögon kräm/vad är den bra för och hur ska man applicera den?

Varför ska man återfukta huden innan man tar på sink?

Sammanfattning:

Vad heter det runda läpp-balsamet som man kan köpa på typ åhlens som dofta tutti frutti och kivi osv ?? Och vad är en ögon kräm och varför ska man återfukta när man ändå ska ta på sig smink efter.

+ en sak till jag har en foundation som är från Maybelinne och den heter "Pure liqid minearal foundation" och jag undrar vad jag ska köpa för puder till den för den åker av väldigt sabbt och jag vill gärna ha den kvar för den syns inte så mycket på min hud och den täcker GANSKA bra för jag har vissa RÖDA partier. Skulle jag kunna använda en primer eller ska jag köpa en grön conceler som täcker det röda och bra ha lite mineral grejs.

Aja, föråt för att det sååååå mycket men jag har tänkt på detta heeela dagen och du var den som jag tänkte på att fråga först ;) P.S: Det är nog mycket stavfel men den är 22.30 och jag har prov om 2 dagar som jag måste plugga till :PPPPPPPP Hej Då :)

2011-10-12 @ 22:43:32
URL: http://nefo.blogg.se/
Postat av: Julia

Jätteroligt inlägg!! Fina bilder och bra tips! :)

2011-10-13 @ 17:58:59
Postat av: julia

Sjukt bra inlägg!

Jätte fin bilder också!

2011-10-14 @ 15:51:41
URL: http://gleemee.blogg.se/
Postat av: Julia

Jätte bra inlägg, och bra tips på vad man kan ha i necesseren :D



älskar bloggen <3

2011-10-16 @ 10:23:02

Kommentera inlägget här:



Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0