18:40 Vad är det för skillnad på Body Lotion, Body Butter och Body Cream?

Detta är en fråga som jag själv har gått och funderat över i flera dagar nu och jag tror inte att jag är ensam om att egentligen inte veta exakt vad det är för skillnad på body lotion, body butter och body cream, även fast jag själv använder mig av allihopa regelbundet! Så jag tog tag i saken och har nu suttit och googlat runt ett bra tag och jämfört olika sidor för att få fram så pålitliga svar som möjligt, so here you go.



BODY LOTION / BODY MILK:
Body lotion, eller body milk som det också kallas, är rinnigare i konsistensen än både body cream och body butter. Den innehåller en kombination av vatten och olika oljor som tas upp snabbt av huden. Därför är body lotions det bästa alternativet i varmt väder, då man inte behöver vänta en längre tid på att den ska absorberas av huden. Huden är heller inte lika torr på sommaren som på vintern och därför ger en body milk lagom mängd återfuktning. Perfekt om man vill återfukta snabbt och få resultat direkt. Finns att köpa både oparfymerade eller med goda dofter som på bilden ovan där lotionen doftar papaya. Doften i body lotion stannar dock inte alls kvar lika länge i huden som doften av body butter.

BODY CREAM:
Body cream kan jämföras med body milk då också den innehåller en kompination av vatten och olika oljor, t ex. olivolja som på body creamen ovan. Denna är dock en aning tjockare i kronsistensen, alltså lite fetare och kan ersätta body milk för personer som har lite torrare hud och behöver mer återfuktning. På vintern då hyn oftast är torrare än på sommaren är body cream ett bra alternativ för alla som inte har extremt torr hud, utan bara en aning torrare än vanligt. Lämnar huden mjuk en längre tid.

BODY BUTTER:

Body butter är den fetaste av produkterna. Body butters innehåller oftast naturliga ingredienser som kakao- och sheasmör som är välgörande för huden och djupt återfuktande. Eftersom body butters är så feta kan de ibland lämna som en hinna på hyn (som stänger in fukten) och det tar därför lite längre tid för produkten att absorberas av huden. Body butter är det bästa alternativet för personer med väldigt torr hud. Lämnar huden otroligt mjuk, återfuktad och väldoftande en längre tid.

Sammanfattning:
Skillnaden är alltså att de olika produkterna är olika feta i konsistensen och ger olika grader av återfuktning. Ordning från den minst feta: Body lotion - body cream - body butter.

Källor:

www.stylesearch.se
www.eleven.se
www.buzzle.com
www.aswers.yahoo.com
Hoppas att ni fick svar! För det fick i alla fall jag och efter att ha skrivit detta inlägget från grunden känner jag mig en aning klokare. KRAM PÅ ER!

Kommentarer
Postat av: emma

så trevligt!

2011-03-02 @ 21:09:58
Postat av: Anonym

tack jag har alltid undrat det men aldrig fattat skillnaden

2011-03-02 @ 21:56:37
Postat av: carola

va bra!

alltid undrat!

2011-03-25 @ 23:14:00
Postat av: Sophie

Har inte fattat skillnaden förut. Bra förklaring! Jag har inte så torr hud, inte alls, faktiskt. Body lotion är väl bäst för mig. Tack. <3

2011-06-09 @ 20:32:59
URL: http://SophieNina.devote.se
Postat av: Annelie

Hej! Tack för bra information! Själv har jag fastnat för en body lotion som heter Rice Collection. Den är bra året runt för mig.



Hälsning Annelie

2011-08-04 @ 21:54:49
Postat av: Lisa

Tack så jättemycket! Har aldrig vetat skillanden, men nu förstår jag. :)

2011-08-28 @ 21:36:37
URL: http://laysa.devote.se
Postat av: Anonym

Toppen

2011-12-24 @ 11:35:18
Postat av: QUI

Läsvärt inlägg! Äntligen har jag fått svaren på skillanden :)

2012-07-28 @ 01:01:26
URL: http://ngo.webblogg.se/
Postat av: Lovisa

Jätte bra förklaring!
Innan har jag bara använt Bodybutter för att dofta gott, min Bodylotion har bara används efter dush. Nu kan jag lättare se vad som passar mig bäst och när. :)

2013-01-01 @ 16:45:15
URL: http://pixlig.blogg.se

Kommentera inlägget här:



Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0