18:53 Parfym: Toppnoter? Hjärtnoter? Basnoter?

Det är inte lätt att veta vad "toppnoter", "hjärtnoter" och "basnoter" är när man pratar om parfym. Begreppen står för olika doftnoter som finns i en parfym och förklarar hur den doftar, i detalj. I detta inlägget ska jag så kortfattat och bra som möjligt förklara vad begreppen innebär.

Några dofter som verkligen lockar just nu och som jag skulle vilja ha bums:

Britney Spears Radiance - Boss Orange Women Sunset - Vera Wang Preppy Princess (länkar).

TOPPNOTER: Toppnoterna är de doftinslagen man känner först när man sprayar på sig en parfym. Dessa håller i cirka 10-15 minuter och därefter träder de djupare doftnoterna fram. Man upplever därför ofta att doften är annorlunda efter cirka 20 minuter.

HJÄRTNOTER: Efter 10-15 minuter, när toppnoterna försvunnit, är det hjärtnoterna som träder fram. Det är de här doftinslagen som visar parfymens typiska karaktär, det är alltså de som huvudsakligen bestämmer om du gillar parfymen eller inte. Detta känner man ofta efter ungefär en timme då det är efter så lång tid som doften träder fram på rätt sätt på din hud. Det är hjärtnoterna som blandas med din egna kroppsdoft och därför doftar en och samma parfym olika på olika personer.

BASNOTER: Efter ett par timmar så är det basnoterna som träder fram, de är lite tyngre och det är också de som fixerar doften och sitter i längst, så att man får njuta länge. Basnoterna sitter i minst sex timmar, men kan sitta på vissa material i månader! Om man inte tvättar dem såklart...

Källa: http://www.electashop.se/sv/info/parfymer_dofter.html

SUPERTIPS:
Döm alltså aldrig en doft direkt ur flaskan, eller på en "pappersremsa" som man kan spraya dem på i affären. En och samma parfym doftar olika på alla individer då doftnoterna blandas med ens naturliga kroppsdoft. Spraya därför parfymen på insidan av handleden i affären (gnugga inte in den utan låt den bara torka), vänta sedan i en timma eller två, gå runt i affärer osv. och lukta sedan på din handled. Tycker du fortfarande om den? Köp! Du kommer dock att märka att det som du kände när du sniffade ur flaskan nu inte doftar alls likadant mot din hud. Det kanske doftar riktigt blä, eller också ännu godare än i flaskan!

Kommentarer
Postat av: Emma says style, love & rock and roll.

oh luktade på vera wang igår. yummie.

2011-03-24 @ 23:11:59
URL: http://emmasays.se
Postat av: Yasemine

Du borde verkligen köpa Britney Spears - Radiance! Jag har den och den luktar skit gott! :O

2011-03-25 @ 00:33:45
Postat av: Isabella blom

Shiiiiiiiit vad irriterad jag blev när jag såg videon

Som dock är väldigt gammal om att du är ful dejana.

Asså vart skulle du va ful?

Båda ni är så jäkla fina på så olika sett helt sjukt

Allvarligt dom som säger att ni är fula är ju säkert bara

Avensjuka.ni verkar helt underbara som personer.

Eran blogg har verkligen hjälpt mig.

Jag har alltid vart så tråkig och har alltid nersläppt

Tråkigt hår med tråkigt smink.

Och nu har ni hjälpt mig med masser snygga frisyrer

Och smink som får mig att känna mig annorlunda

Och som en ny människa på ett bra sett.

Det behövs bloggar som ni klart det finns många andra

Bra sminkbloggar men då kostar pudret bara 36894 kr.

Ni är skitbra tjejer Heregud.Hoppas jag fått er till en liten energikick med att blogga.

Er blogg är bäst och ni med brudar :))



2011-03-25 @ 10:13:30
Postat av: Dejana, Beautyfreaks.

Svar till Isabella Blom:

Tack så himla mycket! Det är ni fina människor som får en att vilja göra det man tycker om, även om det finns enstaka personer som inte håller med. Vi får ofta höra att vi inspirerar andra, men jag blir så inspirerad av ER läsare! Det är ni som får mig att känna att jag duger som jag är och som uppskattar tiden man lägger ner på att försöka dela med sig av någonting man är i alla fall en aning duktig på och tycker om. Stooooor kram söta du!

2011-03-25 @ 14:52:28
URL: http://beautyfreaks.blogg.se/
Postat av: veronica

sv: tacktacktack för att du svarade:D!

2011-08-10 @ 18:52:42
URL: http://byveronica.blogg.se/

Kommentera inlägget här:



Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0