12:00 de viktigaste produkterna i en neccessär:


Jag är nybörjare när det kommer till smink och behöver fylla min necessär. Vilka är de viktigaste produkterna jag behöver?

Känner du igen dig? I det här inlägget tänker jag dela med mig av mina favoritprodukter som jag inte kan leva utan, och som jag ALLTID måste ha i min necessär. Produkter som är väldigt användbara på många olika sätt.
Från vänster på bilden ovan:

1. Vaselin: Återfuktar läpparna HUR bra som helst. Ett läppbalsam eller något annat som återfuktar är hur viktigt som helst. Köp inte ett vanligt Lypsyl då de innehåller till största del av vatten och kommer göra dina läppare torrare i längden. Vaselin är billigt och det allra bästa! I alla fall enligt mig.

2. En bra återfuktningskräm: Jag gillar den här som finns att köpa på Apoteket från märket Eucerin. Den återfuktar huden ordentligt utan att göra så att den blir fet eller flottig. Innan man börjar med sin bas ska man vara noga med att ansiktet inte är torrt och fnasigt - då blir inte bassminket bra.

3. Ögonskuggsprimer: Den som jag alltid använder kommer i från märket Lumene och finns att köpa på Lindex för ungefär 110 kr (lätt värt det! Har haft min i ett och ett halvt år och den är inte slut än!). Även om du bara använder en ögonskugga gör en primer STOR skillnad. Den gör så att ögonskuggan blir mer färgstark och sitter längre utan att lägga sig i veck.

4. En vit & en svart kajalpenna: Ett snabbt och snyggt smokey eye går enkelt att fixa med bara en kajalpenna. Alltså ett måste i neccessären! Den vita kajalen lägger du på vattenlinjen (inre, undre fransraden) när du vill se piggare ut eller vill få ögonen att se större ut.

5. Ett fint rouge som passar året om: Aprikosfärgade rouge passar i princip alla hudtoner.

6. En bra mascara: som inte klumpar eller lägger sig under ögonen är självklart en bra grundprodukt att införskaffa sig.

7. En champagnefärgad ögonskugga: Funkar fint över hela ögonlocket men även som en fin highlighter att lägga på kindbenen eller på näsryggen. Min favorit kommer ifrån Viva la Diva, i färgen nr 320 "Golden".

8. En flytande eller puderfoundation: i DIN färg! Testa på kindbenet i affären och gå sedan ut för att se om färgen passar dig i dagsljuset (det är det viktigaste). Det ska inte bli ett fult streck mellan ditt ansikte och din hals, det är ett big NO NO!

9. En ögonfransuppböjare: Jag tycker Lindex's egna funkar bra och är billig! Givetvis finns det dyrare alternativ men jag tycker inte detta är något man behöver lägga flera hundralappar på.

Kommentarer
Postat av: Linn

Bra inlägg! Känns skönt att du är "tillbaka" Louise :)

2011-06-22 @ 12:47:00
URL: http://linnkullander.blogg.se/
Postat av: Isabelle

Hejsan! Vad jag hört så är Vaselin INTE bra! Det innehåller mineralolja. Mineralolja innehåller inga fettsyror, inga vitaminer och tas inte naturligt upp av huden utan lägger sig istället som en tunn hinna på huden. http://www.startplats.se/mineralolja.htm Jag rekommenderar er att hitta något annat som kan funka bra för läpparna, med naturliga ingredienser. Rosenseriens läppcerat har fått väldigt bra kritik, kan verka ganska dyr, men man får verkligen vad man betalar för!

För övrigt, tack för en väldigt bra blogg! Ni har verkligen hjälpt mig vid många tillfällen med era tips. Kram!

2011-06-22 @ 13:32:03
Postat av: Jag menar bara väl :)

Förlåt, men du behöver verkligen läsa på om vad du skriver om.

Vaselin tex: http://www.visana.net/inneh%C3%A5ll/vaselin.html



Vaselin innehåller inte mineralolja, det ÄR mineralolja. Ren mineralolja.



Mångas läppar blir torra av att de andas för mycket med munnen. Låter dumt, men så är det. Det är därför vaselin kan uppfattas som "återfuktande" eftersom den lägger sig som en hinna över läpparna och gör så att luft inte rör dem. I längden kväver du läpparna och ger dig själv torrare läppar och skapar ett beroende av produkten.

Torkar du bort vaselinet och går utan något på läpparna i någon timme, hur känns läpparna?

Känns de återfuktade, mjuka och fria från "torrflagor"? Eller känns läpparna återfuktade bara när du har vaselin på läpparna?

Ett riktigt läppbalsam återfuktar läpparna så att de känns mjuka och lena även när du inte har läppbalsam på dem.



För övrigt så finns det inte en enda droppe vatten i Lypsyl.

Och kindbenet är mellan kinden och ögat, käkbenet är mellan ansiktet och halsen :)

2011-06-22 @ 14:17:58
Postat av: Linn

försvarets hudsalva är jättebra och torkar inte ut läpparna när man inte använder det så ofta! :)

2011-06-22 @ 17:25:05
Postat av: Linn

och jag håller faktiskt med dom andra...vaselin är inte bra alls..

2011-06-22 @ 17:25:28
Postat av: Lisa

Nej vaselin är INTE bra!

2011-06-22 @ 20:16:07
Postat av: S

Skippa vaselin - en salva som är sjukt bra för läpparna är Bepanthen,mjukgör på djupet och inte bara på ytan som vaselin gör ( finns att köpa på apoteket.)

2011-06-28 @ 20:22:25

Kommentera inlägget här:



Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0