16:38 Frågor & svar

Nu har vi äntligen satt ihop inlägget där vi svarar på era frågor. Vi har formulerat om vissa frågor för att det inte ska bli så rörigt, men också för att inte upprepa samma fråga flera gånger. Here you go!

Frågor till Louise:

Vilket är ditt favoritpuder/foundation?
Svar: Just nu använder jag mig av I.D mineralfoundation och den funkar kanon. Jag gillar inte att använda flytande foundation varje dag och då är I.D perfekt. Men de gångerna då jag vill ha lite mer tyngre täckning använder jag mig av Pure.Liquid Mineralfoundation från Maybelline, det är en mineralfoundation i flytande form. Ett bra budgetpuder är Dream matte powder också från Maybelline.

Vad använder du för rengöringsprodukter?
Svar: Jag tar bort mitt smink med en rengöringskräm från Loreal som jag skrivit om nyligen. Sedan använder jag mig av en scrub från Neutrogena och efter det en rengöringstvål från Clinique (deras 3-stegskit är superbra, ska köpa nytt snart). Sist av allt återfuktar jag huden med en kräm från Eucerin!

Kan du inte lägga upp lite mer outfits? Kan du inte visa lite hårtips och frisyrer och sånt? Du har så himla fint hår, I love it!
Svar: Lovar att bli bättre på att fota min outfit de dagar då jag faktiskt inte strosar runt i jogging för att hålla värmen. Vår skola är iskall!
Och jag har faktiskt flera frisyrer jag vill göra tutorials på, måste bara få tummen ur någon dag haha. Nej, men håll utkik! Ska försöka fixa det inom en snar framtid. Tänkte mig en video på flera frisyrer som är bra om man inte vill slita på håret och som går att ordna utan att använda värmestyling.
Och till det allra sista, tack! Det värmer verkligen. Jag avskyr mitt hår sedan jag började färga det, det har blivit så sjukt slitet. Men det har ändå blivit mycket bättre om man jämför hur det såg i somras.

Ditt inlägg om ögonbryns gel, vad gör det för funktion? Varför är det bra att använda det?
Svar: En ögonbrynsgel gör så att ögonbrynshåren stannar på plats hela dagen utan att peka uppåt eller neråt.
Ett par andra namn för en ögonbrynsgel är "Brow-fix" och "Brow-gel".

Solar du solarium, eller använder du brun utan sol eller kastanjevatten?
Svar: Inget av alternativen! Förut brukade jag köra på en BUS från Åhlens, och den var verkligen skitbra. Men jag har blivit så otroligt lat. Jag orkar helt enkelt inte längre, haha. Visst är det fräscht med lite färg på kroppen men jag tycker att man ska vara lite blek på vintern, hehe.

Du skrev för ett tag sedan på din andra blogg att du hade köpt löshår. Kan inte du publicera en bild på dig när du använder det?
Svar: Jajamensan, jag köpte löshår för strax under 500-lappen på Tradera. Har tänkt att göra ett helt inlägg om det så. Det kommer =).

Frågor till Dejana:

Vad kostade det läppstiftet som du har haft med i många inlägg, det från Viva la Diva?
Svar: 60 kronor.

Vilken mascara använder du?
Svar: "False Lash Effect" från Max Factor, men ibland också "Lash Extension Effect" från Max Factor.

Kan inte du göra en sminkvideo på sminkningen "Djävulen" eller vad den hette? Please!
Svar: Självklart! Får skriva det på listan av önskemål som nu börjar sträcka sig längre och längre, haha.

Kan du inte lägga upp lite mer outfits? Vilken är din favoritmascara, foundation och nattkräm?
Svar: Ska försöka, jag lovar! Bara det att nu i kylan har man oftast inte de snyggaste kreationerna på sig - utan det varmaste man kan hitta i garderoben!
Favoritmascara: False Lash Effect från Max Factor!
Favoritfoundation: I.D bareMinerals foundation.
Nattkräm: Använder skamligt nog ingen nattkräm, dock använder jag ögongel på natten från Lumene som hjälper mot mörka ringar, superbra!

Hur har du gjort för att få så fina ögonbryn? Plockar du på något speciellt sätt? Hur får du bort alla de små vita håren? Har du några tips?
Svar: Tack så jättemycket, har fått så fina kommentarer av er om mina ögonbryn! Blir skitglad, det är ju inte så att jag tänker på dem när jag ser mig i spegeln på morgonen, de bara finns där liksom, haha. Det bästa tipset jag kan ge är att ha en pincett till hands precis vid spegeln i badrummet och plocka så fort man får ett litet synligt hårstrå. På så sätt måste man aldrig sätta sig och plocka som en galning i en timma utan har alltid nopprade och fixade ögonbryn. Skaffa också en förstorande spegel!

Vad använder du för sminkborttagningskrämer, till exempel ansiktsvatten eller något speciellt sminkborttagnings medel?
Svar: Som sagt så många gånger nu - Neutrogena Visibly Clear Blackhead Eliminating Scrub - min ängel, haha.

Ett läppstift som gör läpparna lite ljusare än den naturliga läppfärgen? Bra rouge? Bra naturliga ögonskuggor?
Svar: Maybelline har lancerat en serie läppstift nu i våra naturliga läppars färger, fast bättre!

Ett mycket bra och pigmenterat rouge är de från IsaDora - finns i flera fina färger.

Ett absolut tips på naturliga och fina ögonskuggor är trion ögonskuggor från Loreal i färgen "Penélope Cruz, nr. 317 Honey Brown". Trion består av en champangefärgad skugga, en mellanbrun och en mörkbrunskugga. Superfina till vardags och fest!

Frågor till båda:

Känner ni till Blair på youtube, alltså juicystar07?
Svar: Ja det gör vi och vi båda prenumererar på hennes kanal, haha.

Hur tar ni så fina bilder? Använder ni några speciella redigeringsprogram eller så?
Svar: Louise är väldigt duktig på Photoshop, men använder det inte till att retuschera fel utan till att ändra ljus och skärpa. Jag själv har inte ens Photoshop på min dator så jag retuscherar aldrig mina bilder, dock ändrar jag kontrast i Windows fotogalleri, men inget mer. Det är alltså kamerornas förtjänster antar vi, haha/Diddi.

Vem (och hur) fixade ni designen på bloggen? Den är jättefräsch och snygg!
Svar: Det var ett samarbete där vi båda diskuterade text, färg, meny - ja allt helt enkelt. Det var dock Louises Photoshop- och bloggskills som satte våra tankar och idéer på plats.

Hur mycket pengar spenderar ni på smink i månaden? Köper ni det lika ofta som kläder?
Svar: Återkommer med svar. Jag dokumenterar och skriver ned alla mina köp (när jag köpte sakerna och hur mycket de kostade), så ska räkna ut hur mycket pengar jag lägger ned på smink i genomsnitt i månaden/Diddi.

Jag köper sällan mycket smink på en gång, jag köper bara när jag känner att jag behöver det vilket oftast inte är varje månad. Men visst slår jag till om jag stöter på ett riktigt kap även fast jag inte planerat att köpa det från början! Dejana gör på precis samma sätt. / Louise.

Vet ni något läppstift som är rosa och väldigt bra, inte för mycket rosa utan något mer naturligt?
Svar: Ni som har läst Dejanas inlägg om hennes top 10 skönhetsprodukter vet att en stor favorit hos oss är läppstiftet från Viva la Diva. Det är en perfekt rosa ton som inte är för rosa. Läppstiftet kostar 60 kronor på bl a. Lindex. / Louise.

Vilken är den bästa foundationen enligt er? Priset spelar ingen roll, jag är ute efter den perfekta foundationen.
Svar: Det är värt att lägga en extra peng på den perfekta basen. Dock är allas hudtyper olika och ganska individuella, därför är det svårt att rekommendera en sådan produkt. Vi råder dig att besöka närmaste Make Up Store och fråga make-up artisten om bas för just din hudtyp.

Hur har ni blivit så otroligt duktiga på att sminka? Vill ni jobba med det i framtiden också?
Svar: Tack så jättemycket! Vårat intresse till smink är mycket stort, det är nog det som har fått oss att vilja lära oss mer och prova tonvis med olika grejer. Vi är båda väldigt kreativa och kan inspireras av minsta lilla grej. Övning ger färdighet!

Smink är något vi alltid kommer att vara intresserade av och hålla på med på fritiden. Om vi kommer att hålla på med det som yrke återstår bara att se i framtiden. If it's ment to be, it will happen.

Vad är erat läsarantal per dag? Vilka linjer har ni valt till gymnasiet?
Svar: Vi väljer att svara på första frågan någon gång framöver, eftersom vi bara har haft bloggen i cirka 2 veckor och läsarantalet inte nått sin högsta topp än, haha. I nuläget är det cirka 250 läsare/dag.

Efter väldigt mycket velande och beslutsångest blev det Samhällsprogrammet för min del, med inriktning Samhäll. Jag har enda sedan dagis velat bli frisör och på senare år självklart make-up artist. Så blev dock inte fallet efter mycket diskussioner med familjen - då det inte finns alls många frisörjobb och liknande nu eftersom det är så många som utbildar sig, men inte alls många som vill anställa. Jag har därför helt ställt om mig och vill nu utbilda mig till psykolog. Det skulle passa mig perfekt då jag redan nu är lite av en mentor, haha. Dessutom älskar jag att prata och lyssna, men också att komma med råd och leda folk om de har problem. Därför tror både jag och min mamma att psykologi passar mig utmärkt. Den bästa grunden till psykologi finns i antingen Barn&fritid- eller Samhällsprogrammet och Samhällsprogrammet passar mig bäst då jag ville ha MYCKET svenska/Diddi.

Precis som Dejana har frisöryrket sedan länge tillbaka vart något jag verkligen intresserat mig av. Jag var säker nästan hela högstadiet på att det var det jag skulle välja till gymnasiet. Men efter hösten var jag helt inställd på något annat. Jag vet ärligt talat inte varför men intresset avtog bara. Jag är väl medveten om att en kreativ linje är ett måste för mig, annars kommer jag gå under. Så till slut blev det Bild & form och jag känner mig supernöjd och peppad inför hösten. Eftersom att intresset för att rita och skapa alltid legat mig varmt om hjärtat visste jag att det skulle vara den perfekta linjen för mig. Linjen är också en superbra grund till vad jag skulle vilja arbeta med i framtiden!  

Vad har ni för kvälls- respektive morgonrutiner?
Svar: Oj, morgonrutiner...vet inte ens om jag kan kalla mina stressmoment på morgonen för rutiner. Jag har väldigt svårt att komma upp på morgonen eftersom jag har extrema sömnsvårigheter hela nätterna, men på helgerna vaknar jag senast 08.30 oavsett när jag går och lägger mig. Eh, ja...lite konstigt.
När jag till slut kommit upp börjar jag med att borsta tänderna vilket jag är beroende av. Jag borstar tänderna minst 3 gånger om dagen, varje gång i minst 15 minuter och med att ta ny tandkräm 2 gånger - alltså tandkräm 3 gånger per borsting, haha. Jag är knäpp. Sedan tvättar jag oftast ansiktet med scruben från Neutrogena som är min "holy grail" (se inlägget "Dejanas top 10 skönhetsprodukter" i arkivet), dock inte varje morgon. Sedan applicerar jag en ögonkräm från Lumene och concealer under ögonen som jag "sätter" med Mineral Veil från I.D. Om jag (som oftast) inte ska sminka mig är jag ready to go. Annars är det nu jag sminkar mig.
Kvällsrutinen är att tvätta bort concealern (eller sminket) med en make-up remover och sedan igen med scruben från Neutrogena, jag applicerar sedan en ögongel från Lumene som motverkar mörka ringar, borstar tänderna och går sedan och lägger mig. Det är nog allt, haha/Diddi.

Min morgon består av att jag stiger upp, tvättar mig och återfuktar ansiktet som en bas för min foundation och medans krämen sjunker in i huden väljer jag ut kläder och klär på mig. Sedan sminkar jag mig vilket brukar ta ungefär lite mindre än en halvtimma. HAHA, låter sjukt mycket då dem flesta sminkar sig på 5 min men jag är alltid så sjukt nogrann med det jag gör och bara att lägga mascara tar cirka 5 minuter. Dock sminkar jag mig verkligen inte varje dag. Sedan käkar jag frukost på ett par minuter och kilar iväg till skolan.

På kvällen kan jag befinna mig i badrummet i ungefär en timma. Jag gör hela min ansiktsrutin, tvättar av mitt smink, rengör, återfuktar osv.. Sen flätar jag mitt hår (för mindre slitage under natten) och borstar tänderna. Under tiden brukar jag plocka lite i mitt smink och fundera på hur jag ska sminka mig dagen efter. Haha, jag har seriösa problem! / Louise.

Vad ska man göra så att sminket håller HELA dagen?
Svar: För att din ögonskugga ska hålla sig fräsch hela dagen utan att lägga sig som ett "veck" i ögongloben och smälta är det viktigt att lägga en ögonskuggsprimer. Vad en primer gör är just det att den gör så att din skugga håller sig fin hela dagen. Vi använder oss av en ögonskuggsprimer från Lumene som finns att köpa på Lindex för cirka 110 kronor.

För att din bas ska hålla sig fin hela dagen kan en primer vara ett alternativ också där. Ingen av oss två använder någon foundationprimer då vi inte har problem med smältande foundation, men det vi oftast gör innan applicering av foundation är att grunda med en återfuktningskräm. Det gör också så att sminket håller sig lite bättre!

Vad använder ni för dag- och nattkräm?
Svar: Jag använder mig av en ansiktskräm från Olay med spf 15, den ger en fin lyster. På natten använder jag mig bara av min ögongel från Lumene mot mörka ringar/Diddi.

Jag använder mig av en återfuktningskräm från Eucerin som heter Sensitive Skin, ph5 Cream och burken har ett rött lock. Finns att köpa på Apoteket. Jag använder den både dag och natt / Louise.

Vad har ni för teckensnitt på "fråga oss"?
Svar: Det är inget teckensnitt, det är en bild.

Skulle ni kunna visa hur man gör en fiskbensfläta?
Svar: Det kan vi säkert i någon video framöver!

Har ni några tips på bra läppglans? Något som håller bra, ger en rosa färg och helst utan skimmer.
Svar: Vi kan inte komma på någon speciell just nu, men kolla i Maybelline-, Lumene och Make Up Storedisken.

Kan ni göra en video hur man får fina naturliga läppar samt festliga läppar?
Svar: Jadå, vi skriver ned allas önskningar och idéer till videos så att vi har på lager när vi väl har tid att fixa ihop en video. De festliga läpparna kommer upp senare idag i en video som Louise filmat på hur man får de perfekta röda läpparna!

Hur ser en typisk vardag ut för er?
Svar: Inga speciella och ganska tråkiga vardagar har vi, som de flestas skulle vi tro. Vi lever inte Kenzas liv och är inte fullproppade med pengar, utan är bara helt vanliga tjejer som de flesta andra. Vi går i skolan, tränar (Dejana volleyboll och Louise dans och drill), pluggar, kollar på tv och absolut knarkar youtube, "Top Model" och "Project Runway", haha.

Jag blir fläckig i ansiktet direkt efter att jag har sminkat mig, även om jag drar över med foundationborsten flera gånger på de partierna. Det är nästan som att det inte fastnar någonting där. Varför tror ni att det blir så?
Svar: Det kan bero på att du kanske har kombinerad hud. Torr på vissa ställen och fetare hud på andra? Det kan lätt bli så att en typ av foundation inte blir lika på de olika typerna av hud i ansiktet då. Vi rekomenderar att testa en foundationprimer! Det ger en slät grund och ett mycket bättre fäste för foundation.

Kan ni göra en sminkvideo på den här looken: http://www.ashleygreene.net/gallery/displayimage.php?pid=4406&fullsize=1
Svar: Vi skriver ned ditt och alla andras förslag och gör gärna en video på denna sminkningen när vi har tid. Den var grymt snygg!

Har ni några dolda talanger?
Svar: Räknas att båda två skulle kunna ställa upp och komma bra till i OS i rapning...?

Tips på bra concealer?
Svar: Cover All Mix från Make Up Store! Som ni säkert redan har sett står det mycket gott om denna trio av concealers utspritt på internet och vi är också på jakt efter den nu!

Vet ni var man kan köpa M.A.C smink? Vill så gärna veta det!
Svar: Det finns bl a. i Åhlens City i större städer som Malmö och Göteborg.

Är ni oskulder? Har ni pojkvänner?
Svar: Första frågan är ju lite väl personlig - oavsett om man är oskuld eller inte, så vi hoppar den frågan båda två. Vi vill inte dela med oss av allt i vårt privatliv i en blogg som kan läsas av i princip vem som helst i hela landet. Pojkvän där emot har en av oss.
"Ja, jag har pojkvän och vi har ett seriöst förhållande som nu har nått strax över 7 månader.", Dejana.
"I'm a single lady!", Louise.

Vet ni något bra korall/aprikosfärgat läppstift?
Svar: Viva la Diva har många olika färger och nyanser, du hittar säkert något där!

Har ni tips på hur man kan få långt hår fortare?
Svar: Det kommer upp ett inlägg på just detta ämnet snart, håll utkik!


Kommentarer
Postat av: Anonym

Hur kan ni rekommendera Make Up store Cover all Mix, om ni inte har prövat den? Det har jag, och den funkade inte bra alls för mig. Man kan inte tipsa om produkter om man inte prövat de, och vet att de är bra.

2010-09-30 @ 13:11:41

Kommentera inlägget här:



Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0