20:02 Koka dina svampar!

Tänkte ta upp lite redskapshygien här i bloggen. Det nämns alldeles för sällan! Precis som det är viktigt att tvätta sina sminkborstar i alla fall en gång i veckan är det viktigt att rengöra sina sminksvampar och skrubbhandskar osv. regelbundet också.
 
Jag använder mig av en "magisk vante" som ser ut som en liten ficka gjord av mikrofibrer när jag tvättar bort mitt smink. Har ingen bild på den, men kan visa den i bloggen någon gång. Jag har inte hittat en billig variant i Sverige, utan mamma brukar köpa dem när vi är i Serbien, men en mycket liknande grej (för er som är intresserade) är de här padsen som finns på Rusta.
 
Det är viktigt att man tvättar sina makeup-svampar/rengöringspads efter varje användning! Det behöver inte vara svårare än att gnugga igenom dem med vatten och vanlig handtvål. Problemet är dock att efter ett tag blir de superskitiga och fyllda med bakterier som inte dör av vanlig tvål. Lösningen är att koka dem!

Häll bara upp vanligt kranvatten i en liten kastrull eller liknande, lägg i svamparna/padsen och ställ på plattan. När det kokat en bra stund (kanske...15 minuter?) kan man ta av kastrullen från plattan. Stå hela tiden vid spisen och rör runt med en sked i kastrullen och se till att vattnet inte kokar över. Så här dör bakterierna!

Efter att man kokat svamparna/padsen kan de ändå se väldigt smutsiga ut, om man till exempel applicerat eller tagit bort vattenfast smink med dem, men bakterierna är ändå döda så oroa er inte. Vill ni ändå att de ska se rena och fräscha ut är det bara att slänga in dem en runda i tvättmaskinen!

Kommentarer
Postat av: E L I N F E L I C I A S

bra tips!

2012-09-10 @ 17:31:27
URL: http://elinfelicias.blogg.se
Postat av: Yvonne

Gäller det även borstar?

2012-09-10 @ 23:22:21
Postat av: Felicia

När jag läste rubriken och tittade på bilderna trodde jag du menade typ champinjonsvampar... jag bara, jaha, och vad har svampar med detta att göra? hahaha!

2012-09-12 @ 15:48:42
Postat av: Elin

den finns på åhlens! ;)

2012-09-26 @ 15:41:40

Kommentera inlägget här:



Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0