21:35 Fotvård!

Dags för ett inlägg om någonting vi knappt tagit upp alls i bloggen, förutom vid ett tillfälle i detta inlägget. Nu tänkte jag ge lite tips på hur man får fräscha och lena fötter.

Jag är en sådan person som absolut hatar fötter. Jag brukar säga att jag har fot-fobi, men jag är ju inte rädd för fötter, utan det är bara bland det obehagligaste och äckligaste jag vet när jag ser barfota fötter (med strumpor är det okej, haha). Det är just därför jag är extra noga med fotvård för att i alla fall hålla fötterna så fräscha och o-fula som det går (haha) och här har ni några tips på hur man kan göra detta.

  • Steg ett är ett fotbad. Detta gör du genom att hälla varmt vatten och några matskedar fotsalt (du behöver inte mäta, gissa mängden med ögonen bara) i en liten balja och ha fötterna i vattnet i cirka 15 minuter. Märket Scholl har väldigt bra fotsalt och andra fotprodukter som finns att köpa på Apoteket, DENNA bland annat. Tänk på att inte överfylla baljan eftersom vattennivån kommer att öka en aning när du stoppar ned fötterna, häll bara tillräckligt med vatten för att det ska täcka dem. Vattnet ska vara varmt, men inte så att du bränner dig.

  • Om du har hårda och spruckna hälar kan du förutom fotbadet även välja att skrubba hälarna en aning eftersom fotbadet mjukar upp fötterna. Det finns att köpa fotsilar och liknande lite överallt, men kika på Apoteket.

  • Smörj in fötterna i en fet fotkräm. Detta är bäst att göra direkt efter ett fotbad så torka av fötterna och smörj in dem noga, speciellt på trampdynor och hälar, men även på ovansidan av fötterna för att de ska bli lena och mjuka. Ett tips är att göra detta innan läggdags för att kunna ta en större mängd fotkräm och sedan dra på ett par bomullssockor för att värmen och den instängda miljön gör att mer av fotkrämen sjunker in och mjukar upp fötterna. Det finns flera bra fotkrämer på Apoteket, men även i en del matvaruhandlar som ICA Kvantum.

  • Klipp och måla tånaglarna. Att klippa tånaglarna är ju ganska självklart, men att måla dem är valfritt. Att måla naglarna är dock ett snabbt och enkelt sätt att få fötterna att se finare och fräschare ut. Speciellt ljus färger hjälper till med detta, som till exempel ljust rosa.

Hoppas ni snappar upp något tips som hjälper er till fräscha och välvårdade fötter! Ha en fin kväll.

Kommentarer
Postat av: amanda

Hur tar man bort fotvårtor då? hehe :(

2012-01-20 @ 22:07:13
Postat av: Anonym

Tack för tipsen, finaste Dejana!

2012-01-20 @ 22:09:12
Postat av: Hanna

En jag he typ jätte långa tår och de är typ som på bilden och jag är bara 12 år kan de redan ha växt klart?:)

2012-01-20 @ 22:48:05
Postat av: Johanna

Hur mycket jag än filar mina fötter så blir dom aldrig mjukare :( Sjukt störande.

2012-01-21 @ 13:44:09
URL: http://noofood.blogg.se/
Postat av: josefin

FInfin blogg, kommentera på min också :D

2012-01-21 @ 14:02:55
URL: http://jossansfinast.blogg.se/
Postat av: clara

Älskar eran blogg! <3

2012-01-21 @ 14:42:48
URL: http://twiins.blogg.se/
Postat av: emma

Hejsan :) jag driver en hyffsat nytstartad skönhetsblogg där jag skriver om det mesta inom smink och skönhet. Så tänkte bara ta och tipsa dig om du är intresserad av sånt! Bloggar flera gånger varje dag och dagens tips är några små om hår och hur man tävttar sina sminkborstar utan att förstöra dom. Hoppas du börjar kika in hos mig, skulle bli jätteglad :D

Men ha en bra dag iaf, kram!

2012-01-21 @ 17:20:10
URL: http://makeupisglam.blogg.se/
Postat av: Linda

Jag håller också i en skönhetsblogg, och har en del inlägg om både hand och fotvård. Här finns länk till hur jag ger mig själv fotvård en gång i veckan.

http://makeupmythoughts.wordpress.com/2011/12/20/fotvard/

Samt en uppdatering av produkter jag använder till fötterna.

https://makeupmythoughts.wordpress.com/2011/12/28/fotprodukter/



Tänkte ifall ni var intresserade då ni inte har mycket om fotvård, som du själv sa i detta inlägget.



Kram

//Linda

Postat av: Viktoria

Bra inlägg!

2012-01-22 @ 11:15:47
Postat av: Anonym

As bra inlägg!!!!

2012-01-22 @ 12:21:16

Kommentera inlägget här:



Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0