13:04 Mjäll? Torr hårbotten?

Ni är en del som frågat om varför man har mjäll och vad man kan göra åt det, så nu tänkte jag skriva ett inlägg om det eftersom jag gjort lite research.
 
Först och främst är det viktigt att klargöra att mjäll och torr hårbotten faktiskt inte är samma sak. Torr hårbotten är precis vad det låter som: torr hårbotten. Det är ett det mildaste av de olika stadierna där hudflagor lossnar från hårbotten. När flagorna ökar i mängd och storlek kallas det för mjäll. En torr hårbotten behöver extra fukt och näring. Mjäll där emot är en åkomma som beror på något annat och är snäppet "allvarligare" än torr hårbotten.
 
Över 1,5 år gammal bild.
 
"Mjäll är lösa hudflagor i hårbotten och beror på en obalans i den normala bakterie- eller svampfloran som de flesta vuxna har på huden. Mjäll kan inte botas men besvären kan förebyggas och lindras." - Vårdguiden

 
"Precis som resten av vår hud förnyas hårbotten ständigt. De yttersta hudcellerna lossnar då som små, oftast osynliga, torra vita fjäll. Om de flagor som faller från ditt hår inte är större än dammkort är det förmodligen bara ett tecken på att du har torr hårbotten. När fjällmängden ökar och hudflagorna blir större kallas det för mjäll. Om du har torr hårbotten lossnar mjällen och "snöar" ner på axlarna. Den feta typen av mjäll fastnar i hårbotten." - Apoteket
 
"Mjäll (pityriasis capitis) är en väldigt vanlig åkomma, som inte smittar och inte heller beror på dålig hygien. Orsaken till de vita fjällen är inte helt klarlagd, men det kan bero på en slags jästsvamp (Malassezia / pityrosporum ovale) som finns naturligt på huden. Kroppen kan reagera mot denna, antingen om man har en ökad känslighet eller en stor mängd svamp. Reaktionen yttrar sig då och då som en ökad produktion av hudflagor." - Hårupplysningen

Mjäll smittar alltså inte!


Eftersom det finns tre olika grader/stadier av mjäll så behandlar man det olika beroende på vad det är man har.
 
Torr hårbotten är som sagt den mildaste graden där små, små hudflagor lossnar på grund av att man har en torr hårbotten. De här besvären ökar ofta på vintern eftersom huden oftast blir torrare då. Det kan räcka med att byta schampo och sluta använda starka hårprodukter för att det ska upphöra. Undvik produkter med parfym och mycket alkohol som kan finnas i till exempel hårmousse och hårspray. Massera även in någon typ av hårolja, hårbottengel, kokosolja eller olivolja i hårbotten innan tvätt om den är riktigt torr.
 
Mild form av mjäll är när man har synliga hudflagor i hårbotten, men inte några ytterligare problem som rödhet, irritation eller ovanligt stor mängd flagor. Då kan det hjälpa att använda ett mjällschampo. Det mest kända i Sverige måste väl vara alla mjällschampon från Head & Shoulders, men man hittar bra mjällschampon på apoteket.
 
Kraftig mjäll där mängden och storleken är större på flagorna kan behandlas med ett effektivare medicinskt schampo som minskar mängden hudsvamp som orsakar mjällen. Finns att köpa på apoteket, där man även kan fråga om råd. Ofta har personer med svårare mjäll även andra besvär som röd och irriterad hårbotten.
 
  • Byt schampo då och då.
  • Skölj ut schampot länge när du tvättar håret.
  • Använd milda parfymfria produkter.
  • Använd balsam.
  • Undvik stress och sov ordentligt.
  • Testa hårbottengel eller liknande om du har torr hårbotten.

Om du har vita hudflagor i hårbotten som inte försvinner av vanligt mjällschampo och du får ytterligare besvär som rödhet, klåda osv. så besök läkare för att få tips och rätt produkter för behandling. Mjäll är verkligen inte farligt och smittar som sagt inte, men det kan vara obehagligt och besvärligt att ha en kliande hårbotten och hudflagor som trillar ner på kläder osv.
Hoppas det här inlägget hjälpte någon där ute! Kram på er.
Källor: Vårdguiden, Apoteket, Hårupplysningen och Familjeapoteket.

Kommentarer
Postat av: Michan- Beauty by M

Mjällshampoo innehåller ett ämne som är väldigt skadligt för miljön. Det går att läsa om på naturskyddsföreningen.se :)

2012-10-24 @ 16:17:31
URL: http://beautybym.se
Postat av: Lily

Tack gör ett bra inlägg!

2012-10-24 @ 19:12:07
Postat av: Lily

*för

2012-10-24 @ 19:12:24
Postat av: lovisa

bästa inlägget på länge faktiskt!

2012-10-24 @ 20:16:04
URL: http://batcentaur.blogg.se
Postat av: Annie

heeej nu när det börjar närma sig halloween kan ni väl tipsa lite om sminkningar oså, och jag funderar på att vara batgirl/batwoman men vet inte riktigt hur man ska måla på masken i ansiktet på ett bra sätt, vet du något man kan göra? såg en bild jag blev väldigt inspirerad att göra likadant: http://www.google.se/imgres?q=batwoman+makeup&num=10&hl=sv&biw=1280&bih=738&tbm=isch&tbnid=zad9-t2NC8hnGM:&imgrefurl=http://ladyartlooks.com/blog/2009/11/05/bat-woman/&docid=kNbKyYK8yU8Q7M&imgurl=http://ladyartlooks.com/blog/wp-content/uploads/2009/11/d78de851761cfe3873bbc3642595f9931fcab69f_m.jpg&w=480&h=352&ei=d0GIUMrMOe754QTYrIDwCg&zoom=1&iact=hc&vpx=264&vpy=84&dur=543&hovh=192&hovw=262&tx=134&ty=112&sig=113732001240908508497&sqi=2&page=1&tbnh=123&tbnw=165&start=0&ndsp=29&ved=1t:429,r:1,s:0,i:68

vad ska man använda för slags smink som håller och blir ungefär lika bra som den bilden?:)

2012-10-24 @ 21:30:36
Postat av: Miisan

Hallå mina damer :)

Jag undrar om ni har ett bra tips när det gäller rinnande ögon? Jag är inte allergisk mot något vad jag vet, men mina ögon rinner när jag har applicerat ögonskugga. Då menar jag inte att de rinner mycket bara att det hamnar på övre vattenlinjen sen sträcker det sig upp på ögonlocket. Och även om jag torkar bort det så fortsätter det komma. Och nej jag använder inte en primer för att jag fick ett tips om att concealer funkar lika bra.

Och fler frågor om condealer, har ni testat en annan concealer bortsett från "makeup stores cover all mix"? Och om ni har, vilken var då bra? Och ska man använda en concealer stick eller en lös när det gäller mörka ringar under ögonen?

Det var nog det :)
btw, älskar er blogg ^^ <3

2012-10-25 @ 08:53:50
URL: http://miisanmi.soclog.se
Postat av: Miisan

Skrev fel på adresslänken..

2012-10-25 @ 08:54:49
URL: http://miisanmii.soclog.se
Postat av: EmmA - Photo

Fungoral!! Dyrt, men så jäkla effektivt! När jag får ett utbrott av mjäll så använder jag fungoral några dagar, sen är det som borta.

2012-10-25 @ 12:42:13
URL: http://emmaswindow.blogg.se/
Postat av: Cornelia

Åh, jag hade kraftig mjäll förut.
Men sedan började jag använda medicinskt mjäll-schampo, och då försvann det på några månader. :)
Jättebra inlägg! :D

2012-10-25 @ 16:03:48
Postat av: Evve

Efter att jag började använda "Tresemme" med shampo och balsam så fick jag jätte torr hårbotten och det kliade jättemycket på en fläck. Jag fattade inte först hur det hade gått till, har aldrig haft så förut.

Sedan fick min mamma Tresemme i julklapp av mig. Efter några månader så berättar hon att hon och lillsyrran också har fått "klåda" och blivit torra i hårbotten. Då förstod vi att det var Tresemme som låg bakom det hela.

Så jävla synd för jag trodde att Tresemme var bra för håret. Men tydligen funkar det inte för alla.
Jag kommer aldrig mer köpa Tresemme!

Någon mer som upplevt samma av Tresemme???

2012-10-30 @ 18:18:21
Postat av: Lenore

Head & shoulders hjälper bara mot mjäll väldigt tillfälligt, visst, det tar bort flagorna som finns, MEN head & shoulders är faktiskt extremt uttorkande för hårbotten och bidrar till att problemen faktiskt ökar i längden. Det var min trotjänare länge eftersom jag har psoriasis (=flagor, torr hårbotten, fast extremt mycket så det blir sår...), men sen jag slutade använda det så blev det mycket, mycket bättre :)

Svar: Det låter vettigt faktiskt. Bra att ni delar med er av egna erfarenheter! :) Kramar /Dejana.
Beautyfreaks

2012-11-12 @ 23:16:33
URL: http://lenoresmakeup.blogg.se

Kommentera inlägget här:



Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0