20:52 Påminnelse: Glöm inte tvätta era sminkborstar!

Borde tjata mer om vikten av att tvätta sina sminkborstar, för det är faktiskt väldigt viktigt. Främst på grund av hygienen så klart, men även för resultatet på din nästa makeup. Om du har sminkrester kvar i borsten kan det dassa ner färgen du använder vid nästa tillfälle och få det att se fläckigt ut. Hygienen är dock anledning nummer ett och även om bakterier trivs allra bäst i makeup-svampar (som bör tvättas med vanlig tvål efter varje användning och kokas ibland) så samlar även borstarna på sig smuts och bakterier. Damm samlas lätt i borstarna och även dina egna döda hudceller. Fräscht, eller hur?
 
Även om det allra bästa skulle vara att tvätta sminkborstarna efter varje användning har man ibland varken tid eller ork till det. En gång i veckan (MAX två veckors mellanrum) är en bra rutin att ha. Jag själv brukar tvätta mina sminkborstar på fredagar, söndagar eller båda dagarna beroende på hur många gånger jag använder ögonskugga under veckan (tvättar dock ansiktsborstarna i samma veva trots att jag använder dem oftare). Jag brukar till exempel aldrig ha ögonskugga till vardags, utan bara på helger om jag ska på fest eller liknande (vilket inte ens det är varje helg) så om jag sminkar mig på fredagen och vet att jag ska ut även på lördagen så tvättar jag dem efter användning på fredagkvällen så de hinner torka till lördagen. Sedan tvättar jag dem även på söndagen för att göra dem rena efter lördagen så att de är rena till nästa helg. Låter det komplicerat? Haha...
 
 
Det finns olika sätt att tvätta borstarna på. Antingen köper man en borstrengöring, vilket jag tycker är onödigt. Man kan även göra som en del och tvätta dem med diskmedel blandat med vanlig olivolja (Googla eller sök på YouTube) eller så tvättar man dem med helt vanligt schampo och balsam! Det gör jag. Jag behandlar de borstar av äkta hår som mitt egna hår. Rengör dem med ljummet vatten och schampo, sköljer och gör dem sedan mjuka med balsam, sköljer och låter dem lufttorka. Tänk på att få så lite vatten in i handtagen som möjligt och även att borstarna får torka lutade så att stråna pekar nedåt, just för att undvika vatten i skaftet som kan lossa på limmet som finns där. Borstar som inte är av äkta hår - syntet - tvättar jag endast med schampo och vatten, eftersom balsam inte gör någon större nytta där.

Kommentarer
Postat av: Matilda

Jag brukar också tvätta mina borstar med balsam elelr tvål. Men min kompis hörde från en make up artist att man hekst ska använda diskmedel för att de dödar bakterierna bäst.

2012-11-21 @ 21:16:55
URL: http://glambymatilda.blogspot.se
Postat av: Anna-Cee

Jag brukar också använda sminkborttagningsmedel :)

2012-11-21 @ 22:53:47
URL: http://anna-cee.blogspot.com
Postat av: Johanna (Jolimas sminkblogg)

Jag tvättar mina med schampo en gång i veckan och med borstrengöring efter varje användning. Tycker det funkar jättebra :)

2012-11-22 @ 10:28:16
URL: http://jolimas.blogg.se/
Postat av: Julia

Bra blogg ni har!:)

2012-11-22 @ 14:25:37
URL: http://jshair.devote.se
Postat av: Emilia

Hej jag har en borste från märket (jag har glömt bort det nu) men det är något med bambu! (jag har köpt de på gekås) en purborse och jag älskar den! Men jag är alldeles för rädd att tvätta den det känns bara som att jag kommer att förstöra den :( hur ska jag göra kommer den bli som vanligt efter tvätten? Ska jag använda balsam? Tacksam för svar:) Tack för en bra blogg! Kram

2012-11-22 @ 14:30:16
Postat av: S P R A L L I C E-fotografi och fint

Bra inlägg Dejana! Som vanligt alltså:)

2012-11-22 @ 17:44:39
URL: http://sprallice.blogg.se
Postat av: Matilda

Jag tvättar borstarna med schampoo minst en gång i veckan :)

2012-11-22 @ 19:58:11
URL: http://matildalinneaforslund.blogg.se
Postat av: felicia

hej skulle ni kunna tipsa om lite olika mascaror som inte gör så att man blir svart under ögonen? :) Har provat massa olika men oftast slutar det bara med att jag får svarta prickar under ögonen o ibland blir de grått :/ Jag letar efter nån som håller hela dagen och gör fransarna långa :)Eran blogg e super och tipsen e skitbra!

2012-11-23 @ 16:34:49
URL: http://lifeasfellan.blogg.se
Postat av: Marina

Jag rekomenderar absolut INTE och göra på det här sättet. Jag tvättade mina borstar på det här sättet i föregår, och idag SUGER DE!!!!! De är helt konstiga, sminket ser kasst ut.

2012-11-28 @ 10:35:20

Kommentera inlägget här:



Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0