14:22 Bättre hy av kosttillskott

Idag tänkte jag skriva lite om kosttillskott till hyn,
eftersom att ni är MÅNGA som efterfrågat det hehe.

Det finns sååå mycket i Hälsokostbutikerna på att välja på. Det är ibland svårt att veta vad man ska ha! Givetvis kan man fråga butikspersonalen, men ibland vill man också fundera över sina alternativ hemma. Jag tänkte ge er ett litet "urval" av de kosttillskotten som kan hjälpa akne/finnig hy! Alla dessa kosttillskotten har jag testat och jag tänker berätta för er om mina erfarenheter med dem:

B-vitaminer:
Att börja äta b-vitaminer är nog det mest välkända man kan göra för att hjälpa hyn. Jag testade för ett år sedan Pantothenic Acid 1000mg tabletter från Hälsokostaffären. De tabletterna var GIGANTISKA men efter ett tag vande man sig vid att svälja dem. Jag minns att min hy BLEV bättre under perioden jag åt dem. Jag vet dock inte om det berodde på att jag använde mig av receptbelagd kräm som heter Duac (mot finnar), eller om det var tabletterna då. Det var nog en kombo tror jag!
Mitt hår blev väldigt tjockt och långt av dessa, även mina naglar blev starkare. DOCK när jag slutade med vitaminerna så började jag tappa maaaaassa hår.. Jag har en känsla av att kroppen typ fick en chock när jag slutade med dessa starka b-vitaminer. Alltså så hade mitt hår vant sig vid vitaminerna och utan dem så typ kollapsade det. Nu har mitt hår blivit bra igen!

Zink:
Jag började äta dessa zinktabletter för ungefär 2-3 månader sen. Jag har länge velat testa zink men blivit lite avskräck av folk som berättat att hyn faktiskt blivit värre av det.. Detta hände inte mig dock! Tjejen som jag pratade med i Hälsokostaffären berättade att en för hög kopparhalt i kroppen kan ge finnar osv, så det är därför man kan börja äta zink för att balansera ut denna kopparhalten. Och för att kopparn ska rensas ut så måste det ju komma ut på något sätt, och för vissa så kan det vara via huden. Alltså kan huden bli lite sämre först för att sedan bli mycket bättre. Så jag körde på ändå och tänkte att det var värt det!
Nu när jag snart ätit upp en burk så känner jag att det har funkat ganska bra. Jag får inte längre (peppar, peppar) stora ömmande finnar på kinderna som jag brukade få innan. Zink ska främst funka på finniga kinder alltså, hehe. Annars tycker jag att min hy overall har blivit bättre de senaste månaderna, men det kan ju självklart också bero på annat som träning, kost, hudvårdsprodukter osv.
Om du känner att du testat det mesta och inget har funkat så kan jag råda dig att testa zink! Vad har du att förlora liksom? Tror den här burken kostade ca 150 kr. Det är SÅ värt det, tycker jag.

Ganska mycket text, men jag hoppas ni blev något klokare på detta. Och av mina ord & erfarenheter. Puss!


Kommentarer
Postat av: Hair et cetera

Bra tips :) själv blev jag VÄLDIGT torr i huden av pantotentabletterna...

2012-05-11 @ 17:04:41
URL: http://hairetcetera.blogspot.com
Postat av: Lina

testat och använda probiotika? de e bra för mage och tarmar.. jag har testat och de hjälper till viss del för mig. Omega 3 ska också vara bra o äta för finnig hy...

2012-05-11 @ 17:05:22
Postat av: Lina

Linfröolja kan du ju med testa! Jag har inte testat men ska göra det ngn gång.

2012-05-11 @ 17:11:30
Postat av: Malin

FIck du mer finnar när du slutade äta "Pantothenic Acid" jag har nyköpt en burk men vågar inte börja då folk säger att om man slutar kan man få jättemycket finnar!! tack på förhand! :)

2012-05-11 @ 21:12:19
URL: http://forsgrenmalin.myshowroom.se
Postat av: Agnes

Hej jag undrar om det är någon viss ålder som man måste vara för kunna äta Pantothenic Acid 1000mg?

Tacksam för svar!

2012-05-12 @ 08:26:29
URL: http://agneselsa.bloggplatsen.se
Postat av: Maja

Den 16:de maj far jag, pappa, farfar och syster till Florida! Följ min resa här:



http://minresatillflorida.blogg.se

2012-05-12 @ 17:58:16
URL: http://minresatillflorida.blogg.se/
Postat av: Lotta

kan inte ni börja ha livesändning en gång i månaden? typ runt den första varje månad eller så? :D

2012-05-15 @ 18:42:38
URL: http://lottaviks.blogg.se/
Postat av: Jag

Hej Louise!

B-vitaminerna, tog det lång tid innan de började värka? Och tappa du mycket hår när du sluta? Fick du mycket finnar när du sluta?

Tacksam för svar!

Bra blogg! :)

2012-06-01 @ 12:37:01

Kommentera inlägget här:



Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0