15:55 Snygg-mat: Morötter

Nu var det galet länge sedan jag skrev ett inlägg i serien "Snygg-mat", så känner att det är dags för ett nytt nu!
För att komma till start-inlägget för "Snygg-mat": klicka här!

Dagens snygg-mat:

MORÖTTER!

Varför?
Morötter är väldigt nyttiga och bra för många olika saker! De är väldigt rika på karoten som levern omvandlar till A-vitamin till exempel. De är även bra för synen på flera olika sätt - till exempel för mörkerseendet och förebyggandet av åldersförändringar på näthinnan. Morötter är bra för huden och minskar även risken för magcancer, sänker kolestorolet och är bakterie- och virusdödande.

Hur mycket/ofta?
Några portioner/morötter i veckan.

Enklaste sätt att få i sig:
Om man vill variera lite om inte gillar att äta en hel morot som den är kan man koka dem i vatten med lite salt och ha som tillbehör på lunch-tallriken. Viss forskning visar faktiskt på att kokta morötter är nyttigare än råa, men det kan ju alltid diskuteras. Man kan även göra rotfruktsgratänger i ugnen med dem eller mixa dem med frukter till en god och nyttig juice.

Innehåller:
Karoten/A-vitamin, C-vitamin, D-vitamin, fibrer, folat, järn, kalcium, zink, pektin.

Källor:
http://www.halsosidorna.se/Gronsaker.htm
http://www.aftonbladet.se/halsa/article10985008.ab
http://www.gp.se/konsument/granskningar/1.590336-kokta-morotter-battre-an-raa
http://www.nyttigt.eu/morotter-ar-lika-nyttiga-som-de-ar-alskade/

Morötter är alltså mer nyttiga för insidan än utsidan, men är superbra för hyn så de platsar här i skönhetsbloggen tycker jag. Dessutom vet ni ju vad man brukar säga: mår man bra på insidan syns det på utsidan. Hoppas ni gillar det!

Kommentarer
Postat av: Nöjespark;)

Hej!

Denna kommentaren kanske inte passar här.^

Men jag ska till en nökespark på fredag och undrar vilken frisyr (inte för att det är viktigt) men så det typ inte "åker upp" ska man typ ha inbakadeflätor? hehe, lite konstigg fråga men tacksam för svar!

Kram =)

2012-05-13 @ 21:59:56
Postat av: Sofia

Åh vilken tur, för jag ÄLSKAR morötter hehe! :D

2012-05-13 @ 22:17:45
Postat av: BEAUTY TOOLS

Sv: Tack så jättemycket! :)

2012-05-14 @ 16:51:28
URL: http://beautytools.bloppfashion.se
Postat av: Mathilda

Hej!

Nu visste jag inte riktigt om jag skulle ställa denna frågan på blogresponse eller här, men det fick helt enkelt bli i denna komentaren.

Okej.. Så nästa vecka ska jag konfirmera mig och jag har väll det vanligaste problemet (som endel faktiskt brukar ha) och det är att jag inte har en aning om hur jag ska ha mitt hår. Vet inte rikigt om jag ska locka mitt hår eller inte, jag har ju "egna lockar" så egentligen brukar jag inte locka mitt hår. Men sedan kanske jag skulla tänka mig att sätta upp håret i någon fin frisyr, men då kommer jag till det andra problemet. Jag har ingen aning om hur jag ska sätta upp håret isåfall.

Har ni några tips på frisyrer som man kan ha till ganska långt hår? Isåfall skulle jag bli enooormt tacksam om ni skulle kunna göra ett inlägg om frisyrer!

Sedan vet jag ju inte om ni redan har gjort ett liknande inlägg, och om ni har så ber jag om ursäkt såklart! Tjingeling :)

2012-05-14 @ 18:59:20
Postat av: sarah

nejnej !! koka inte morötter !! kokta grönsaker är onyttigare än råa när man kokar dom försvinner tydligen en del viktiga/nyttiga ämnen enligt svensk forskning (:

2012-05-14 @ 19:52:08
Postat av: Emmy

Hej Dejana!

Jag har en fråga till dig :)

skulle du kunna göra en jätte rolig video:

det går till såhär att man täcker alla speglar sen så sminkar man sig utan att se något!

såg en tjej göra det, grymt kul

bara om du vill förstås :D<3

2012-05-14 @ 21:04:20
Postat av: lotta

mina kusiner åt två/tre morötter varje dag under en vinter och tog ett kort på sig själva varje månad, och man såg hur de blev mer gyllenbruna i huden, det blir man tydligen om man äter mycket morötter :)

2012-05-15 @ 08:09:15
URL: http://lottaviks.blogg.se/
Postat av: Linda

Så roligt och udda med snygg-mat :)

2012-05-16 @ 11:18:08
URL: http://makeupmyliife.blogg.se/
Postat av: smink flickan

Jättebra skönhetstips! Kul med såna här inlägg.

2012-05-16 @ 11:31:30
URL: http://ogonfransnaring.nu/
Postat av: Malin

Hej, kanske lite fel ställe att fråga denna fråga.. men iallafall, tycker ni om Jeffrey Campbell skor och var kan man köpa dom billigast i sånna fall?? :) tack från mej då

2012-05-16 @ 12:48:24

Kommentera inlägget här:



Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0