14:35 Röda prickar? No more!

De senaste två veckorna har massor av frågor angående röda prickar efter rakning trillat in på både Blogresponse och här i bloggen. I första hand har det handlat om rakning vid bikinilinjen, men jag tänkte att jag kunde skriva även om rakning i allmänhet och svara på de frågor ni ställt i ett inlägg.


Anledningen till att man får röda prickar efter rakning beror helt enkelt på att huden är irriterad. De vanligaste orsakerna till detta är att man rakar mothårs och inte medhårs eller att man använder sig av en för dålig rakhyvel. Man läser ofta om hur viktigt det är att raka medhårs (alltså från rötterna och nedåt) och inte mothårs (nedifrån och upp), men är ni som jag och vill ha överlena ben osv. så går det inte att uppnå detta om man rakar medhårs, tyvärr. Då får man helt enkelt räkna med att man kan få röda prickar på huden i efterhand som kan klia eller svida.

De viktigaste sakerna att tänka på är att
1: byta rakhyvel regelbundet, 2: använda en rakgel, ett raklödder, mjukgörande duschkräm eller liknande i samband med rakning, 3: använda en lugnande kräm efter rakning eller 4: raka medhårs om förgående tips inte hjälper. (Gäller både intimrakning och rakning av ben, armar osv.)

Jag kan dock tipsa om en produkt som jag själv använder efter rakning av bikinilinjen: ACO Intim Creme.
Så här står det på baksidan av produkten:
"ACO Intim Creme mjukgör det känsliga underlivet och lämnar en lugnande efterkänsla. Krämens höga fetthalt bildar en hinna som skyddar slemhinnorna ochdämpar friktion. Stryk på krämen försiktigt efter tvätt och upprepa vid behov. Innehåller varken konserveringsmedel eller parfym. Innehåller noggrant utvalda ämnen, välkända för att vara skonsamma mot huden".

Krämen är alltså egentligen inte en typisk "After Shave-kräm", men är universal och lugnar huden vilket är optimalt om man fått röda prickar efter rakning. Jag tycker att denna hjälper.

ACO Intim Creme, 50 ml.
Cirka 60 kr. på Apoteket.
(Kan ha bytt utseende och namn till "ACO Intimate Care Soothing Creme". Precis samma produkt/innehåll dock.)

DISSAR:
Jag har även testat en After Shave-produkt som jag inte tyckte om alls: RFSU Nice n' Cool Intim After Shave. Anledningen till att jag absolut inte rekommenderar denna är av den enkla anledningen att den inte alls lugnar, utan snarare bränner i underlivet om man är irriterad efter rakning. Visst, den minimerar röda prickar, men jag tycker inte att den svidande och brännande känslan är värd det. Det är inte så konstigt att den svider med tanke på att den innehåller både parfym och alkohol! Alkoholen sägs ska finnas med för att svalka och det gör den nog, på någon annan del av kroppen som inte är irriterad, men på nyrakad och irriterad hud? Tänk er när man råkar skära sig eller får irriterad hud och där efter stryker på en gel som innehåller både parfym och alkohol...aj? Ja!

RFSU Nice n´cool Intim After Shave, 50 ml.
Cirka 60 kr. på Apoteket.
Hoppas ni fick lite tips och svar angående rakning med hjälp av detta inlägget. Hoppas ni haft en fin midsommar!

Kommentarer
Postat av: Anonym

Tack för tipsen ! Till nytta ;)

2012-06-23 @ 15:43:56
Postat av: anonym

Tack för tipsen! HUR ofta tycker du att man ska byta rakhyvel om man använder den ca: 3 gånger i veckan?



Svara så är du jättesnäll. :)

2012-06-23 @ 15:56:47
Postat av: Hanna-Beautyboken

Måste provas! Jag hatar dessa prickar. Har du något tips för inåtväxande hårstrån? (Främst på smalben) ;)

2012-06-23 @ 19:28:19
URL: http://beautyboken.blogg.se/
Postat av: mirela

tack för tipset! har behövt en sådan gel som lugnar där nere, så får hoppas att denna fungerar!

2012-06-23 @ 19:29:10
URL: http://ellabee.blogg.se/
Postat av: Beata

Riktigt bra inlägg! Men vad använder du när du rakar? Jag har RFSU rakningsgel men tycker att den också ger en lite märklig känsla..

2012-06-24 @ 17:37:54
Postat av: amanda

har du ngt tips om inåtväxande hårstrån vid smalbenet oftast precis som vad hanna-beautyboken menar ?

skulle vara jätte glad om du svara för det är ett stort problem hos mig och har även svarta strån så det är lite jobbigt :/

2012-06-24 @ 19:03:29
Postat av: Louise

Jätte bra tips!

Kan inte du gå in på min blogg och skriva en kommentar om du vill,det hade varit jätte snällt!

2012-06-24 @ 21:34:00
URL: http://lolouise.devote.se
Postat av: Malena

Ni är så fina du & Louise och jag bara ÄLSKAR eran blogg.

Men ni har inte gjort videos på länge? o:



Jag skulle verkligen vilja att ni gör sminkvideos/ haul videos och skulle verkligen gilla om ni spelar in en video där ni visar era favorit kläder osv. Skulle va super roligt!



Kramis

2012-06-25 @ 16:11:39
Postat av: cassandra

tävla om ett eget designat iphone skal



http://cassandrajonasson.blogg.se/2012/june/tavling-om-iphone-skal.html#comment

2012-06-25 @ 17:21:24
URL: http://cassandrajonasson.blogg.se/
Postat av: Bella

Skitbra! ny läsare älskar din blogg! men vilket medel eller vad man ska säga änvänder eller tippsar du som man kan ha under rakningen? om du fattar :) tacksam för svar så snabbt som möjligt . Kram

2012-06-27 @ 15:59:27
Postat av: Hannele

Jag brukaranvända RFSU Intim Shave och den är super. :)

2015-03-05 @ 19:53:46
URL: http://instagram.com/hann3le

Kommentera inlägget här:



Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0