11:42 Rinnig eyeliner?

Ni är många på senare tid som skrivit och undrat över varför er eyeliner ibland smetar av sig eller rinner ut på ögonlocket och vad ni ska göra för att få den att sitta bättre. Mitt svar på Blogresponse har varit att testa en ögonskuggsprimer, men jag måste tillägga vissa saker och tänkte att det kunde vara bra att skriva ett enskilt inlägg om detta eftersom det är någonting många av er undrat över.

 

 

Den främsta anledningen till varför en eyeliner smetar ut sig är helt enkelt för att ytan på ögonlocket är för oljig. Eyelinern får då inget bra fäste och glider iväg. Dock kan det ju även bero på att man inte har en tillräckligt bra eyeliner, men den biten får man testa sig fram med.

 

Det är nämligen stor skillnad på olika eyeliners och vad som fungerar för just dem. Ibland räcker inte enbart en primer. En ögonskuggsprimer är ju i första hand till för att framhäva färger och ge extra fäste för ögonskuggor (alltså torra produkter). Flytande eyeliners är ju inte torra och därför kan en primer ge nästan motsatt effekt och göra att eyelinern glider ännu mer istället. Det är dock ingenting som inte går att fixa, för man behöver fortfarande en primer. Är det en vanlig flytande eyeliner du vill använda är det bara att applicera ett tunt lager ögonskuggsprimer, sedan ett lager puder över (ansiktspuder eller en hudfärgad ögonskugga) och sedan eyelinern. Varför man ska göra på detta sättet och varför det hjälper är för att primern får pudret att fästa och pudret får eyelinern att fästa. De behöver liksom varandra.

 

Det allra bästa sättet att undvika eyeliner-klet på ögonlocket är dock vattenfasta eyeliners. De tål både vått och torrt och sitter som berget hela dagen. Till dessa räcker det med enbart en ögonskuggsprimer för att de ska sitta ännu bättre (i flera dagar om man inte tvättar av sminket...). Man behöver alltså inte ha puder över primern om man använder en vattenfast eyeliner. Det enda kruxet med dessa är att man måste ha ett sminkborttagningsmedel som tar bort just vattenfast smink och det är ju lite svårare att tvätta bort, men vill man ha en eyeliner som sitter och man ändå inte använder det så ofta är det verkligen värt det.


Hoppas ni fått svar på era frågor! Kram på er.



Kommentarer
Postat av: Julia är namnet :)

Bra inlägg! Jag brukar inte använda eyeliner så ofta, men när jag gör det så brukar jag lägga ett puder först :)



kika gärna in på min blogg, men bara om ni vill förstås:

http://juliahakanssons.devote.se



ni är en av anledningarna till att jag började blogga om smink. Ni ger sådan inspiration :D Tack!

2012-07-03 @ 11:49:02
URL: http://juliahakanssons.devote.se
Postat av: Lenore

Ett annat tips är att fixera den flytande eyelinern med svart ögonskugga! :)

2012-07-03 @ 17:10:07
URL: http://lenoresmakeup.blogg.se/
Postat av: Andrea

Tack för tipsen. Eran blogg e jättebra o det skulle vara jätte kul om ni ville kika in på våran blogg o kanske skicka iväg en liten kommentar!!

Eran blogg e sååå bäst!! Tack för det!!

2012-07-05 @ 08:44:50
URL: http://ebevan.blogg.se/
Postat av: Annie

Kan ni inte berätta om hur man vet vilken hudtyp man har och tipsa om bra rengöring till ansiktet!

Btw. älskar er blogg !

2012-08-06 @ 00:06:32
Postat av: spikie/kristina

Bra tips :-)
jag använder Primer på ögonlocket numera och det funkar absolut. Det jag däremot undrar över är VARFÖR jag istället för en "skugga" med nedanför ögat (ögonvrån) när dagen lider mot sitt slut?

2012-09-06 @ 19:52:00
URL: http://theblackwidow.blogg.se/
Postat av: Anonym

jag har testat vattenfast :(. men då smular den bara upp sig istället för att kleta ut sig. Den enda som funkat på mig är maxfactors eyeliner, men den utgick förra året och nu fungerar ingen av deras nya eller nåt av de ca 7 andra märken jag testat!!! blir tokig!SÅ Irriterande när det funkat förut!

2014-10-27 @ 15:11:06

Kommentera inlägget här:



Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0