18:05 Jag rättar mig själv: Fakta om Lypsyl!

Jag har tidigare skrivit i bloggen att Lypsyl inte är bra alls och beroendeframkallande (vilket stämmer) och att man bör använda andra läppcerat/balsam eller salvor istället.

Det jag dock måste rätta är att jag skrivit att Lypsyl innehåller vatten som gör att läpparna torkar ut ännu mer, vilket jag upptäckt inte stämmer nu i efterhand när jag läst väldigt mycket om det och letat innehåll osv. Jag som vanligtvis är SJUKT noga med att kolla upp fakta och är väldigt källkritisk var för två år sedan mer okunnig och tog för givet att vissa saker var sanna.

Att Lypsyl ska innehålla vatten är bara någonting som borrat in sig djupt i min hjärna och som jag var 100% säker på var sant, men idag hittade jag VAR jag fått informationen ifrån och fick världens flashback. Lypsyl innehåller inte vatten, utan mineraloljor som lägger sig som en hinna på läpparna. Det sjunker alltså inte in i läpparna och vårdar dem (gäller även Vaselin). SÅ UNDVIK DESSA INGREDIENSER (mineraloljor) I LÄPPBALSAM: Paraffinum Liquidum, Petrolatum & Paraffin.


Detta inlägget skrevs 2009 av Lisaplace där jag fann "informationen" om Lypsyl bland kommentarerna: http://lisaplace.devote.se/blogs/2999945/4-punkter-bara.htm

Här nedan har ni kommentarerna som lurade mig! Haha. Det var alltså ungefär två år sedan (innan vi hade bloggen) jag läste Lisaplace blogg och läste kommentarerna nedan.

Hej!

ett tips bara om beroendet av lypsylet;
lypsyl innehåller vatten vilket gör att du torkar ut läpparna mer och mer ju mer du använder det.
Därför rekommenderar jag försvarets hudsalva som finns på apoteket. Sjukt bra! Mjuka läppar på nolltid.

Superfin blogg också, har aldrig kommenterat förut men har läst länge, kände bara att det var dags nu, haha.
/L

Postat av: Lisa 2009-11-02 15:12:19 [svara]


lypsyl är inte bra för läpparna då det innehåller vatten just för att kundens läppar ska bli ännu torrare och de ska bli just beroende så att de köper ännu mer, köp ett läpp cerat som innehåller paraffinum liquidum (inte vatten i) :) ett tips bara
Postat av: LINNEA 2009-11-17 21:04:54 [svara]


Förlåt åter igen för felaktig information.
Som sagt är jag väldigt noga med var jag hittar information om saker och är otroligt källkritisk. Detta är och förblir förhoppningsvis en engångshändelse, haha.

För RIKTIG fakta om Lypsyl, läs detta inlägget! Stor kram!


Kommentarer
Postat av: Isa

Bra att du tog upp det :)

2011-07-10 @ 23:37:17
Postat av: Sylvia

Någon dag när jag går till affären och ska köpa ett nytt läppbalsam, ska jag försöka att komma ihåg ingredienserna som inte är så bra ;) Tack!



Update: kom nu på att jag köpte ett Carnex balsam för några dar sedan, måste nu kolla upp ingedienserna! Haha...

2011-07-11 @ 00:05:02
URL: http://sylvias.blogg.se/
Postat av: Sylvia

Carmex mena jag :P

Tur! Det fanns inga dåliga ingredienser med! :)

2011-07-11 @ 00:06:33
URL: http://sylvias.blogg.se/
Postat av: Sumeya

Älskar er blogg asså sluta aldrig blogga! Ni är så vackra! Men kan ni blogga oftare och göra fler video! :D

2011-07-11 @ 01:09:18
URL: http://sumeyaaas.blogg.se/

Kommentera inlägget här:



Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0