19:03 vilka borstar behöver man egentligen?

Det var en tjej som frågade mig på Bloggsvar (www.bloggsvar.se/louisestyle) såhär:
Jag älskar att sminka mig, men jag har ganska lite borstar, och jag tycker det är sjukt dyrt iallafall där jag har kollat, vilka borstar tycker du man ska ha för att kunna fixa en hel makeup?

Så jag svarade att jag kunde göra ett inlägg om det. Jag tänker gå igenom steg för steg vilka borstar man behöver för att lägga en hel make up, från basen, ögonen till läpparna.

Basen:
Concealer: Går bra att lägga med rena fingrar. Finns concealerborstar att köpa men jag tycker inte att dom är speciellt nödvändiga.
Foundation: Investera en foundationborste. Det finns en superbra borste som är anpassad för flytande foundation på Lindex för 59,90 kr. Har man en puderfoundation kan man köpa en kabukiborste. De brukar tyvärr vara ganska dyra men jag vet att Lindex har en också, för ungefär samma pris som foundationborsten. Jag vet dock inte hur den är men den borde vara bra.
Puder: Köp en fluffig puderborste. H&M eller Lindex har bra för ett överkomligt pris.
Rouge: En rougeborste ser ut som en puderborste fast är lite mindre och lite mer kompakt. Om man vill kan man använda puderborsten till rouge också, men då får man se till att tvätta den imellan de gångerna då man sminkar sig.. annars finns ju risken att man blir helt röd i hela ansiktet, hehe.

Ögonen:

Ögonskugga: Svampapplikator går att använda men är inte lika lätt att arbeta med. De dock billiga och kommer med i de flesta ögonskuggsförpackningar, vilket är bra. Jag har tänkt att göra en sminkvideo snart där jag bara använder svampapplikatorer. Bra va?
Annars har H&M en jättebra fluffig ögonskuggsborste som passar bra till att sudda ihop ögonskuggor och sudda ut hårda kanter, den kostar bara 19,50 (!). Lindex har en bra mer kompakt borste för cirka 30 spänn. De två är egentligen bara de borstar man behöver till en ögon-make up. Man kan ha en handduk vid sidan av och torka av borstarna mellan de olika skuggorna om man vill.
Eyeliner: Köper man en flytande eyeliner, alltså en dipliner, medföljer det ju en applikator som kan liknas vid en tuschpenna (oftast). Köper man en cake eyeliner eller en gel eyeliner, alltså eyeliner på burk, måste man investera en eyeliner-pensel. Det är en smal och hård pensel som alltså är anpassad till eyeliner, för att få en så smal linje man vill ha. De finns att köpa också lite överallt. Dock vet jag inte om Lindex säljer de men kolla både på Lindex & H&M, annars kan man köpa en snedställd (vinklad) borste. Se dock till att borsten är hård och inte mjuk.

Hoppas detta hjälpte lite grann!

Puss på er,

Kommentarer
Postat av: Anonym

Åh! Tack så himla mycket att du kunde ta upp detta på bloggen, det hjälpte väldigt mycket! Tack!!

2010-05-08 @ 11:58:36

Kommentera inlägget här:



Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0