16:14 hårvårdstips!

Något som de flesta säkert vill ha är ett friskt och starkt hår! Vem vill inte liksom? Några av er har bett om ett inlägg om hur man kan få sitt hår att växa snabbare.
Det finns ingen mirakelkur som gör att håret växer 10 cm på en vecka, håret växer i genomsnitt 1 cm per månad. Lösningen till ett långt hår är också ett friskt hår. Om du tar bra hand om ditt hår betyder det att du inte behöver klippa av lika mycket när du befinner dig hos frisören, vilket kommer resultera i ett längre och längre hår. Det är ju ganska logiskt!
Det finns en massa enkla saker man kan göra för att hålla sitt hår starkt och friskt. Tips & knep som kanske många av er inte vet om. Jag tänkte dela med mig åtta av dem!
  • Schamponering av hår: Det är viktigt att inte tvätta sitt hår för ofta. Vad många inte vet är att schampo sliter otroligt mycket på håret. Applicera aldrig schampo i hela håret, bara en liten klick i hårbotten och främst där det behövs (alltså där håret blir fett fortast).
    Det är SUPERBRA om bara tvättar håret en gång i veckan. För det är egentligen det man ska. Jag försöker men självklart ibland står jag verkligen inte ut med flötigt hår och tvättar det ändå. Men max 2 gånger. Investera bra schampo och balsam. Det är värt att lägga en extra peng på det. Mitt kommer ifrån Goldwell och finns att köpa hos frisörsalonger för 80 kr flaskan, vilket inte är speciellt dyrt alls. Och det funkar kanon!
  • Återfuktning: Ha inpackning i håret minst en gång i veckan och låt den verka i åtminstonde en timma, annars hinner inte håret ta upp all fukt. Det låter jobbigt men vad jag brukar göra är att jag duschar, tvättar håret, går ut ur duschen och klär på mig, lägger i min inpackning och sedan sköljer jag ur den med huvudet över badkaret. Blanda ut din inpackning med en klick olivolja, det funkar super. Om du har bastu är det kanon om du kan sitta där medans du har inpackning i. Då ger det dubbel verkan!
  • Utredning av håret: Borsta inte håret om du inte behöver det! Jag borstar aldrig mitt hår. Om jag ska reda ut det gör jag det med en bredtandad kam. Om du ändå måste borsta det kan du investera en svinborste, de sliter inte lika mycket.
  • Sov med flätor på natten. Tänk hur mycket det sliter på håret att gnugga det mot kudden en hel natt! Om du absolut inte vill ha det vågiga håret som flätor ger kan du istället använda dig av hårsnoddar med sidentyg runt, om ni inte vet vilka jag menar är det sådana som var moderna för ganska längesedan. Din mamma har säkert sådana, hehe. Sätt upp håret med en sådan toffs på sidan av huvudet och en till på mitten av håret.
  • Något som säkert varenda människa med hår på huvudet vet är att det aldrig är bra att använda värmestyling. Jag går alltid in i en liten "pakt" med mig själv att inte platta mitt hår under en viss tid. Nu ska jag inte platta det förens till slutet av april. Då känns håret superlångt och superfriskt, trust me! Sätt istället upp håret i olika uppsättningar (ett video-inlägg om det kommer). Om du så illa är tvungen att värmestyla ditt hår, använd ett skyddande spray. Finns nästan överallt. Det jag använder kommer ifrån märket NaK.
  • Stoppa in håret i jackan nu under vintertid! Även om vi går mot vår nu så är det fortfarande viktigt. Isande vindar gör håret torrt och sprött. Stoppa in håret i en mössa och dra fram din lugg eller några slingor om du tycker att det ser konstigt ut.
  • Klipp topparna när det behövs. När du känner att topparna är spröda och när hårstråna "klyver" sig är det dags! Om du är rädd för att frisören ska kapa dina längder kan det vara ett alternativ att be en kompis toppa ditt hår. Lägg bara bak allt ditt hår mot ryggen (ha på dig en mörk tröja om ditt hår är ljust, en ljus om ditt hår är mörkt) och toppa det allra värsta. Det är inte svårt och du sparar också en hel del pengar.
  • Att massera din hårbotten får blodcirkulationen i din hårbotten att öka. Vilket ger ökad tillväxt! Jag brukar massera precis innan jag ska duscha håret då det har en tendens att göra håret fett.

Kommentarer
Postat av: Jessica

Stoppa in håret i jackan nu under vintertid! Även om vi går mot vår nu så är det fortfarande viktigt. Isande vindar gör håret torrt och sprött. Stoppa in håret i en mössa och dra fram din lugg eller några slingor om du tycker att det ser konstigt ut



Det där kanske är lösningen till att mitt hår är som det är just nu -.-

Well, bättre sent den aldrig att få reda på det. Skit bra tips, lär behövas av många ifall de inte orkar googla sig fram ;) haha

2010-03-16 @ 17:55:24
Postat av: Bogi

Haha, skrattar lite åt åvanstående ;) Haha :')



Gud så bra ;D Värkligen glad över detta tipsen ;) Jag vill ha 5cm nu ;) Haha ;P

2010-03-16 @ 19:40:47
URL: http://bogi.blogg.se/
Postat av: elvis :)

ÄLSKAR ERA TIPS! :D

2012-06-04 @ 18:58:59
URL: http://snillesflikkah.bloggplatsen.se

Kommentera inlägget här:



Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0